Mag ik zelfgemaakte foto's van voorwerpen, herkenbaar van een bepaald merk (bv Duplo of fisher-price) gebruiken voor iets commercieels?

Er staan geen merken in beeld, maar iemand zal mogelijk de voorwerpen wel herkennen als zijnde van dat betreffende merk. Graag zou ik met de zelf gemaakte foto's iets commercieels doen. Heb ik dan toestemming nodig van de producent of mag dit zonder het merkenrecht/copyright/o.i.d. te schenden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

op tv zie je wel eens een product heel herkenbaar,bv een groen flesje bier,maar het merk is afgetaped of met een viltstifd bewerkt.dus het mag wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het voorwerp van lego of duplo slecht gebruikt wordt als een gebruiksvoorwerp maar niet als item om er geld mee te verdienen mag je het gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het merkenrecht heb je niets mee te maken, aangezien je geen merk gaat gebruiken.

Je komt wel in het vaarwater van het auteursrecht. Het auteursrecht regelt de bescherming van werken van letterkunde, wetenschap of kunst. Die drie typen moeten breed uitgelegd worden: een Duplo-mannetje is ook beschermd, ook al valt het niet precies binnen de drie typen.

De auteurswet behoudt het verveelvoudigen en openbaarmaken van een werk voor aan de auteur. Het verveelvoudigen is in welke vorm dan ook: je mag een blokje niet namaken, maar ook het fotograferen is een verveelvoudiging.

Er zijn een aantal uitzonderingen op de rechten van de auteur. Een daarvan zijn de zogenaamde uitzonderingen voor privékopieën. (artikel 16b en 16c) Je mag dus voor jezelf het blokje namaken, fotograferen of welke andere bewerking dan ook. Je mag deze ook openbaarmaken binnen de 'huiselijke kring'. Je mag het dus aan je familie of aan vrienden laten zien. Maar zodra je het 'commercieel' wilt gaan doen geldt die beperking niet meer.

Een andere uitzondering die van toepassing zou kunnen zijn is de incidentele verwerking. (artikel 18a). Dit is bijvoorbeeld als een cameraploeg bij toeval een beeld of een boek filmt waarop auteursrecht zit. Bij toeval betekent dat het dus niet het hoofdonderwerp van de verfilming mag zijn, maar als de verslaggever iemand op straat aanspreekt en die heeft toevallig een schilderij in zijn hand dan mag dat wel. Dus als in jouw foto's de voorwerpen van Duplo en Fisher-price 'bij toeval' in beeld zijn gekomen, dan zou dat mogen.

Een andere uitzondering is die voor de parodie, karikatuur of pastiche (18b). Zo mag je als parodie een auteursrechtelijk werk gebruiken of verknippen. Maar het moet wel duidelijk zin dat het een parodie is. Zie in de bron bijvoorbeeld nijn-eleven.

De slotconclusie is dus: pas op met wat je wilt. Als het om iets commercieels gaat dan moet je goed afwegen of je werk onder een van de uitzonderingen valt of dat je toch ruzie met duplo gaat krijgen.