Is wonen op een schijnadres in Nederland strafbaar als je in werkelijkheid in het Buitenland woont?

Ik ken iemand die al jaren geleden naar het buitenland is geëmigreerd maar voor de GBA in plaats van een emigratie, is verhuisd naar een adres in Nederland, om te kunnen blijven profiteren van Nederlandse faciliteiten. Denk aan en Nederlands sofinummer, verzekeringen, rijbewijs, AOW-opbouw etc. Dit alles echter met medeweten en goedvinden van de persoon die in werkelijkheid op dat adres in Nederland woont. De gemeente weet er geen raad mee omdat (naar hun zeggen) alleen de werkelijke bewoner een “verzoek tot adresonderzoek” kan doen, en die doet dat uiteraard niet. Wie van beide partijen is er strafbaar? Hoe een eind aan deze situatie te maken?

Toegevoegd na 52 minuten:
O ja, waar het natuurlijk ook om gaat is dat de betrokkene in het land waar hij woont geen verblijfsvergunning heeft. Kan daar dus ook geen verzekeringen etc. krijgen, of een rijbewijs omruilen. Een autoverzekering komt bijvoorbeeld te vervallen als je naar het buitenland verhuist.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zijn allebei strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wij nederlanders maar klagen over buitenlanders die hier komen profiteren....
Volgens mij moeten we eerst onze eigen profiteurs maar eens aanpakken. Het is lastig aan te pakken: de 'buitenlander' claimt dat hij hier (een deel van zijn tijd) woont. De eerste bewoner van dat adres spreekt dat niet tegen. Wettelijk weinig tegen te doen dus.
Misschien moeten gemeenten maar wat extra belastingen voor adressen waar meerdere mensen ingeschreven staan bedenken :) En moeten nederlanders die in belgie/duitsland/spanje ingeschreven staan maar gewoon verplicht hun nederlandse paspoort inleveren (dat verwachten wij tenslotte ook van mensen die hier komen immigreren)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jullie vergeten wel dat degenen die ingeschreven blijven ook taksen blijven betalen dus niet te snel oordelen hé. Leven en laten leven en vooral in eigen boezem kijken of wij zelf wel altijd zo perfect volgzaam zijn volgens de letters van de wet, toch? Liefs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is die persoon én illegaal bezig hier in Nederland én illegaal in het buitenland én ook nog eens onverzekerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt bij lange na niet voor alle landen een verblijfsvergunning nodig hoor ; binnen de EU bijvoorbeeld mag je wonen en werken waar je wilt. Dat kan alleen consequenties hebben voor bepaalde uitkeringen, en DAAR zou dus mee gefraudeerd kunnen worden. Dat is een misdrijf.
Alleen maar hier ingeschreven staan om allerlei administratieve redenen is in eerste instantie slechts een overtreding.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
het leven zou zoveel aangenamer zijn als niet iedereen zich overal tegenaan bemoeide
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt denk ik : het leven zou zoveel aangenamer zijn als niemand zich overal tegenaan HOEFDE te bemoeien, omdat iedereen zich gewoon aan de regels hield, rekening hield met elkaar en geen misbruik maakte van (middelen bestemd voor) een ander.
Dat ben ik helemaal met je eens.

Het beste antwoord

Beetje gek geval. Er zijn vast wel voordelen verbonden aan een inschrijving in de GBA, maar de voorbeelden die u noemt zie ik niet meteen. Sofinummer? Als je dat eenmaal hebt, raak je het niet meer kwijt. Verzekeringen? Wat is er dan verzekerd en waarom is dat gunstiger dan een verzekering in het buitenland? Rijbewijs - nou ja, dat moet je ergens verlengen. Je kunt rijbewijzen meestal inruilen als je emigreert. AOW-opbouw: misschien. Maar hij moet wel premie betalen en de kans is groot dat de AOW-uitkering pas na zijn 67e wordt uitbetaald en niet zo hoog meer is.

Iets anders: iedereen is verplicht om een binnenlandse verhuizing binnen vijf dagen te melden aan de gemeente waar hij komt te wonen; emigratie moet je melden bij de gemeente van vertrek. Wie dat niet doet, pleegt een overtreding, waar een boete van maximaal 3900 euro op staat of een maand hechtenis (artikelen 66 en 68 in combinatie met artikel 147 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens). De gemeente kan hem vragen de juiste gegevens te verschaffen (artikel 72 van die wet), maar als hij dat niet doet is ook dat nog steeds niet meer dan een overtreding. De man die eraan meewerkt is dan niet strafbaar, want je bent alleen strafbaar als je iemand helpt bij het plegen van een misdrijf.

Als hij met zijn illegale inschrijving in de GBA daadwerkelijk voordeel heeft, is het fraude; dan kan er sprake zijn van een misdrijf. Zolang daar geen sprake van is, blijf het bij overtredingen. De gemeente heeft in dat geval geen bijzondere bevoegdheden en moet hem bovendien zien aan te pakken terwijl hij in het buitenland zit. Ik begrijp dat de gemeente dat niet doet, zolang er geen sprake is van fraude. De GBA is trouwens redelijk vervuild; het zou veel inspanning van de gemeente kosten om alles perfect te krijgen.

Als u een duidelijk en concreet voorbeeld hebt van een onrechtmatig voordeel, dan biedt dat misschien een aanknopingspunt.

Toegevoegd na 20 minuten:
In reactie op je aanvulling:
Okee, als daar het voordeel in zit, is er dus niet direct een Nederlands belang. Ik zou het laten zitten. Voor dit wordt aangepakt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Persoonlijk zou ik er gewoon een eind aan maken door er mij niet mee te bemoeien.
Zolang de persoon alle rekeningen betaalt die wettelijk moeten betaald worden is er zelfs niets strafbaars aan.

Ik heb eerder de indruk dat jij om persoonlijke redenen verandering wenst te zien in deze situatie want als de werkelijke bewoner er geen punt van maakt waarom zou jij dat dan wel doen?

Hopelijk heb je vrede met dit soort antwoord.

Liefs en laat iedereen leven zoals die wil dat duurt het langst ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel: de persoon krijgt een aanrijding. De verzekeringsmaatschappij zegt: u woont in het buitenland dus uw verzekering is niet geldig, u krijgt geen cent. De gedupeerde kan vervolgens creperen.
Misstanden uit de weg ruimen is in het belang van iedereen, de andere kant op kijken is altijd fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voel jij je geroepen om iedereen terecht te wijzen die volgens jou iets fout doet?
Je kent toch de onderliggende gedachten van de splinter en de balk in het oog hé ;-) Leven en laten leven en eerst in eigen boezem kijken dus want er valt op elk van ons wat aan te merken.
Of ben jij toevallig die ene perfecte mens die alles maar dan ook alles volgens het Nederlands of Europees wetboekje doet? Indien ja dan ben jij de eerste super mens waarmee ik in contact ben gekomen. Ik doe mijn best om een super mens te zijn maar ik ben het verre van. Leven en laten leven en er op vertrouwen dat God een goeie reden heeft om de dingen te laten verlopen zoals ze verlopen. Amen ;-) ;-) ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus fraude is niet erg? Ach iedereen doet wel eens wat fout dus je mag gerust de Nederlandse staat oplichten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het geval van fraude hebben we zelfs allemaal de PLICHT daar melding van te maken, want dan zit er wel iemand met zijn vingers in het geldpotje dat bedoeld is voor mensen die het nodig hebben. Niks leven en laten leven ; en op een of andere god vertrouwen is zo mogelijk nog onzinniger. Of het moet een soort van fraaie manier van 'mijn naam is haas' of 'ik was mijn handen in onschuld' zijn om je aan je verantwoordelijkheden te onttrekken. (Even los van het feit dat het helemaal niet gezegd is DAT het hier om fraude gaat). Ik ga niet eens probéren een supermens te zijn, dat zijn in de regel zeer onaangename mensen, maar als ik iemand misbruik zie maken van een systeem dat niet voor hem is en daarmee direct of indirect een ander schade berokkent, ga ik in het verweer.
Het is moeilijk aan de hand van die gegevens te bepalen of er werkelijk iets illegaals gebeurd, of dat deze persoon gewoon een soort Nederlands 'postadres' heeft.

Zelf woon ik ook in het buitenland, en ik heb gewoon nog een Nederlands BSN (naast een Duits), een paar verzekeringen lopen nog in Nederland, mijn rijbewijs is tot het verloopt nog Nederlands, we bouwen nog pensioen op (geen AOW meer) en....betalen in Nederland nog belasting - en trekken die daar nog de hypotheekrente af. Sommige dingen kunnen niet anders, andere zijn gewoon legaal, niks strafbaars aan.

Als die persoon in kwestie dus nog gewoon een Nederlands inkomen heeft en in Nederland belasting betaald, is er wellicht niks aan de hand. Trekt hij een sociale uitkering echter waar hij in het buitenland geen recht op zou hebben, dan zou je kunnen spreken van fraude, en dat zou je eventueel kunnen melden bij de sociale dienst. Mits je heel zeker weet dat hier iemand onterecht gemeenschapsgelden zit te vergaren.

De omstandigheden kunnen dus nogal verschillen. Het aangeven van uitkeringsfraude ben ik altijd VOOR, omdat er andere mensen recht op dat geld hebben dat we met elkaar bij elkaar moeten schrapen.