Wat houdt in Nederland de onderhoudsplicht in?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De plicht om je auto ieder jaar te laten keuren, de plicht om de weg naar je voordeur toegankelijk te laten zijn zonder kans te maken op letsel door losliggende tegels of een ijslaag om maar 2 voorbeelden te noemen.

Het beste antwoord

De onderhoudsplicht is de wettelijke verplichting van ouders om hun kind te onderhouden. Dit staat geschreven als artikel: 395a van Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek.

Dit houdt in ieder geval in dat ouders ervoor moeten zorgen dat het kind de meest basale dingen krijgt, zoals onderdak, kleding, voeding, Scholing en 1e Lijns onderhoudszaken. In Nederland geldt de onderhoudsplicht tot het kind 21 jaar is, ook al is het met 18 jaar al meerderjarig.

Dat een ouder kinderalimentatie moet betalen, is ook op de onderhoudsplicht gebaseerd. Deze alimentatie zal dan ook doorlopen tot het kind 21 is, en niet al ophouden bij 18.

Overgenomen van "http://nl.wikipedia.org/w/index.php?title=Onderhoudsplicht&oldid=27438114"