Bankrekening Janssens-Peeters of Peeters-Janssens ? Wereld van verschil ? (zie uitleg)

Vóór ik huwde hadden zowel mijn partner als ik ons eigen spaarrekening. Na het huwelijk hebben we elkaar mede-titularis gemaakt van onze rekeningen. Mijn naam kwam als tweede naam op zijn rekening (JANSSENS-Peeters) en zijn naam kwam als tweede naam op mijn rekening (PEETERS-Janssens).

We zijn gehuwd onder het stelsel 'scheiding van goederen met gemeenschap van aanwinsten'

Nu, na 2j wilde ik MIJN oorspronkelijke spaarrekening (met spaargelden van vóór het huwelijk + giften van mijn ouders) overhevelen naar een andere bank. Ik, als aanvrager, vermeldde mijn echtgenoot hierbij als medetitularis.

De aanvraag werd geregeld en gisteren ontving ik nieuws dat de nieuwe rekening in orde is.
Helaas vermeldt die bankrekening de naam van mijn echtgenoot éérst.

Mij lijkt dat dit toch een wereld van verschil uitmaakt (emotioneel/juridisch/notarieel) naar de toekomst toe. (Hij heeft een zoon uit een vorig huwelijk)

Zou deze nieuwe rekening en het geld dat erop komt nu kunnen beschouwd worden als 'gemeenschap van aanwinsten' vermits deze rekening werd geopend nà het huwelijk ?

Zie ik dat verkeerd ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Ik zou me om de juridische kant niet zoveel zorgen om maken, zeker omdat het om geld gaat. Geld is boekhoudkundig vrij eenvoudig te verdelen. Voorbeeld: voor het huwelijk had jij €10.000 en je partner €5.000, jullie leven een paar jaar, openen en sluiten rekeningen, na het huwelijk is er een pot te verdelen van €30.000. Jij krijgt jouw €10.000, je partner de €5.000, en de resterende €15.000 wordt gelijkmatig over jullie verdeeld.

Het maakt hierbij dus niet uit hoe vaak je bankrekeningen opent, sluit, geldt verplaatst, wegzet, etcetera. Zolang je de beginstand aan kan tonen, lukt het wel om het aan het eind op de juiste manier te verdelen.