Kan je je rijbewijs kwijtraken als je niet bent staande gehouden of bent geflitst?

ik reed gisterenochtend meer dan 50 kilometer te hard. Nu ben ik niet geflitst of staande gehouden. Wel heeft de politie geconstateerd dat ik harder reed dan toegestaan en dat doorgegeven aan mijn meerdere. Mijn vraag is kan nu nog steeds mijn rijbewijs ingenomen worden?

Toegevoegd na 3 uur:
ik zal even uitbreiden ik reed geen 170. ik reed 130 waar je 120 mag (nog te hard ik weet het) miste het bord dat het een autoweg werd en kwam toen uit op een 80 weg ivm met geluidshinder. daar remde ik af tot 100. maar toch heb ik dus een stukje dus 50 te hard gereden en precies toen reed de politie achter me

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe hebben ze dat geconstateerd dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
door achter me te rijden me kenteken op te schrijven. En toen hebben ze het doorgegeven aan mijn meerdere
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga je schamen!!! :snelheidslimieten zijn er niet om de politie aan het werk te houden hoor. Het overtreden van snelheidslimieten, zeker met zulke hoge snelheid als die van jou, houdt wel genoeg ambulancepersoneel, artsen, verpleegkundige, begrafenisondernemers en grafdelfers aan het werk. Je hebt mazzel dat je rijbewijs niet afgepakt kan worden omdat niemand kan bewijzen dat je achter het stuur zat, maar je hebt nog veel grotere mazzel dat je deze vraag nog kan stellen als je grootste zorg. Er bestaan geen goede excuses voor te hard rijden, en voor meer dan 50 kilometer te hard al helemaal niet!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mag hopen van wel. wellicht dat je zo leert je verantwoording te nemen voor jezelf, maar belangrijker nog, OOK dat van een ander die deelneemt in het verkeer. (kennis van me kwam er minder fortuinlijk af omdat iemand lekker het gaspedaal intrapte, en wordt hier na jaren nog dagelijks mee geconfronteerd door zijn handicap) voorkomen is beter dan genezen. #ook# de mensen die denken dat ze dit niet overkomt omdat ze zogenaamd weten waar ze mee bezig zijn/goed kunnen rijden hebben soms een lesje nodig. stomme is dat men vooraf weet welke consequenties er hangen aan veel te hard rijden, en toch dán in de piepzak zitten of wat te mekkeren hebben als ze eenmaal zijn gepakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik weet niet of het aan mij gericht is eucalypje maar ik weet dat ik veels te hard heb gereden en als ze mijn rijbewijs toch nog in kunnen nemen ben ik de laatste die erover zal klagen. ik wou gewoon weten zodat ik alvast mijn schema kan aanpassen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jammer, van mij had je rijbewijs de papierversnipperaar in mogen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Burdy: Lijkt mij ook dat je het weet...50 kilometer te hard doe je niet 'per ongeluk omdat je even niet op de snelheidsmeter let'...Mag ik vragen waaróm je zo veel te hard reed? Moest er iemand met spoed naar het ziekenhuis, had je haast of wou je gewoon kijken hoe hard de auto kon?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
collega te laat stagiaire te laat en ik moest die dag wat belangrijks doen. en toen heb ik s ochtends vroeg dus een bord gemist. geen excuus ik weet het maar gedane zaken nemen geen keer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NBK; helaas gaat er maar zelden een rijbewijs de versnipperaar in, dat zie je vaak genoeg bij Blik op de Weg. Het zijn altijd die mafkezen die het rijbewijs voor hun werk nodig hebben en te hard rijden en met een beetje zielig doen hebben ze het met een week weer terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle, helaas wel ja...Ik rijd zelf veel en ben ook heus geen heilige, maar ik kom echt dagelijks mensen tegen waarbij het rijbewijs direct en permanent ingevorderd zou mogen worden wat mij betreft.
Allemaal hebben ze een 'goed' excuus of 'zielig' verhaal tot de dag dat ze iemand voorgoed invalide of erger rijden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Burdy: Bedankt voor je eerlijke antwoord. Ik waardeer het van je dat je het niet mooier maakt dan dat het is. Denk eens na over hoe veel te laat je zou zijn geweest als er wel wat was gebeurd. Dat gebeurt echt niet alleen anderen. Kijk hier eens naar:
http://www.google.nl/search?tbm=isch&hl=nl&source=hp&biw=1280&bih=603&q=coma+patient&gbv=2&oq=coma+patient&aq=f&aqi=&aql=&gs_l=img.3...488.2177.0.2285.12.7.0.5.0.0.137.598.6j1.7.0...0.0.J-zb9VUKCt0 Dit wil jij toch niet op je geweten hebben?! Zeker niet als het een kind is! Er zijn zoveel mensen die roepen: 'Ja, maar het gaat altijd goed' en 'Ik weet wat ik doe, ik heb alles onder controle'. Dat riep de klootzak die er voor verantwoordelijk is dat ik mijn 18de verjaardag op de manier doorbracht als op de plaatjes, ook. Hij had ook haast... Dit gebeurt niet alleen andere. Dit gebeurt niet alleen dronken klootzakken die 160 rijden in de bebouwde kom. Dit gebeurt normale mensen, zoals jij en ik. Misschien was degene die je overhoop rijdt ook wel op weg naar iets belangrijks. Maar geloof me: Als dit je overkomt lijkt niks meer belangrijk. Enkel overleven. En niet alleen voor het slachtoffer, ook daders gaan er vaak genoeg aan onder door. Een revalidatie-genootje van mij is voor de rest van zijn leven invalide nadat hij werd aangereden door een vrachtwagen (dode hoek). Maar die chauffeur is opgenomen in een psychiatrische inrichting. Die is letterlijk compleet gek geworden van wat hij de jongen heeft aangedaan. Zonder kwaadopzet, zonder bewust te hard te rijden of wat dan ook. Gewoon een dode hoek...De chauffeur had geen schrammetje, maar is alles kwijt wat hij had, inclusief zijn verstand. Nogmaals: Ik waardeer het dat je eerlijk bent over het waarom van je te hard rijden! Ik schrijf deze reactie niet om jou persoonlijk te veroordelen, alleen je rijgedrag. Want ik smeek je om alsjeblieft, ALSJEBLIEFT!!!!!!, nooit van je leven nog te hard te rijden. De gevolgen achteraf zijn niet te overzien, en gebeuren niet alleen andere. Jou haast, wat je ook ging doen, valt in het niets met wat je jezelf of een ander kan aan doen. Ik vertel je dit omdat ik het nog kán vertellen. Ik hoorde bij de gelukkige die het overleefde. Maar ELKE DAG verlaten 2 mensen opgewekt hun huis, om nooit meer thuis te komen... Zorg alsjeblieft dat jij nooit door eigen schuld 1 van hen zal worden en dat je nooit 1 van hen op je geweten zal hebben. Niet voor de ander maar vooral ook niet voor jezelf!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na de aanvulling vind ik het ook wel meevallen hoor... Om daarvoor een hele comapagina te sturen vind ik wat overdreven. Met drank achter het stuur of als je pas je rijbewijs hebt en te hard rijdt op een 80 km weg is veel gevaarlijker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is te hard? Op een lege A2 180 rijden is te hard, maar stukken minder gevaarlijk dan met 50+ langs een school te rijden om de kinderen op te halen/weg te brengen... Voor het eerste hoeven ze mij je rijbewijs niet af te pakken, voor het tweede daarentegen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap dat er kon gedacht worden dat ik 170 reed dus daarom even de aanvulling.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Burdy: Ik had je toevoeging nog niet gezien. Inderdaad scheelt dat, en het scheelt ook dat je dus wel degelijk remde, alleen een beetje te laat ;-) Maar ik blijf er bij dat elke kilometer te hard rijden zeer gevaarlijk is. Sorry voor mijn felle reactie :-( Maar ik hoop dat je van deze keer met politie achter je geleerd hebt en de volgende keer beter oplet ;-) Want het is en blijft levensgevaarlijk...letterlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap uw reactie hoor aangezien u een keer een 'minder prettige ervaring' heb meegemaakt met te hard rijden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok ok, na je toevoeging zal ik het deze x door de vingers zien ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@krol ik denk (na de uitleg en toevoeging) dat dit niet iets is van 'planken want dat vind ik leuk of ik ben veel te laat'. uiteraard blijft het fout, maar vind dit persoonlijk toch wel iets anders dan de snelheidsduivels die heel bewust het gaspedaal door de bodem trappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'planken' kan toch niet met mijn 12 jaar oude autootje ;)

Het beste antwoord

als ze je voorbij hebben zien planken zonder meetapparatuur is je snelheid niet juist in te schatten.

mochten ze je rijbewijs afpakken had je dit waarschijnlijk al vernomen en was je hier al op aangesproken. (tenzij je toch bent geflitst, want dan valt het bericht later nog in je bus)

waar je ook eens over na kan denken: je verantwoording.
veiligheid voor jezelf en zeker voor andere weggebruikers!!!!

voor je baas heb je waarschijnlijk ook een bepaald signaal afgegeven wat betreft je verantwoordelijkheidsgevoel.

staat de naam van het bedrijf op de auto/wagen omdat de politie contact met je baas op nam?
in dat geval is het natuurlijk ook niet zo'n beste reclame voor het bedrijf.

denk dus ook na over waar je mee bezig bent, en niet alleen over het wel of niet houden van je rijbewijs.

kennis van me is ook geschept door iemand die lekker wou knallen met de auto. je wil niet weten wat dit allemaal voor wending heeft gekregen (en nog heeft) aan een persoon en zijn gezin.

mocht je dus wél zijn geflitst: wees blij dat ze je rijbewijs afpakken nog voor je iemand in de kreukels jaagt door je onverantwoorde gedrag en neem de verantwoording die simpelweg bij het hebben van een rijbewijs hoort.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom hebben jullie nu weer allemaal een min? Iemand chagrijnig? :s Van mij een heel dikke plus
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
soms kan de waarheid hard zijn en is niet iedereen blij met een confrontatie hiermee waarschijnlijk. Rinke en andere plusser: bedankt :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee ik reed met mijn eigen auto maar ze hebben mijn meerdere gebeld omdat ikzelf bij de KMAR zit.
al die minnen zijn trouwens niet van mijj
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik snap dat al die minnen niet van jou zijn burdy ;-))

Andere antwoorden (4)

Nee, men kan niet bewijzen dat jij daadwerkelijk achter het stuur zat. Dus je rijbewijs is veilig.

Wel zal ik zeggen: je bent nu gewaarschuwd, dus pas op! :)

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je geflitst bent overigens is ook enkel het voertuig geregitsreerd dus is je rijbewijs ook veilig.

Enkel als je staande wordt gehouden en NA correctie 50 te hard was ben je je rijbewijs kwijt.

Maar ondanks alles is zoveel te hard rijden niet iets om trots op te zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben er ook zeker niet trots op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Burdy: Het is niet alleen iets om niet trots op te zijn, het is iets om je ogen voor uit je kop te schamen!!! Plusje voor je antwoord Yfke.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weer enthousiaste minner... Zo jammer dit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jijen Eucalypje zelfs twee...Belachelijk :s
Wanneer er geen duidelijke meting is gedaan kunnen ze niks.
Ze constateerde dat je harder reed en mogelijk ook wel harder dan 50, maar zolang ze geen goede meting konden doen zijn ze niet gemachtigd je rijbewijs in te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus. Die min slaat weer eens nergens op. Zeker niet als hij niet gemotiveerd wordt...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat om het niet staande gehouden zijn, ik denk dat daar de min voor is gegeven.
Zolang men niet kan bewijzen dat jij achter het stuur zat, kan men je rijbewijs niet innemen. Echter als je baas aangeeft dat jij hebt gereden en jij dit ook beaamt, kan een rechter best besluiten je rijbewijs in te nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in principe niet :

Het 'invorderen' van een rijbewijs gebeurt, in de basis, alleen bij een daadwerkelijke staandehouding. Oftewel, u mag gewoon rond blijven rijdein in Nederland.

Wel bestaat de mogelijkheid dat bij een eventuele rechtszaak u een 'rijontzegging' van een aantal maanden krijgt opgelegd. Oftewel, dan mag u alsnog uw rijbewijs (en dus uw rijbevoegdheid in Nederland) inleveren voor een aantal maanden...

Een collega van mij heeft dit ondervonden helaas.