Ik krijg een schade vergoeding van mishandeling, hoelang duurt zoiets?

Ik krijg vanwege een mishandeling een schade vergoeding. Heb deze brief vorige maand gekregen. maar hoelang duurt dat voor dat je zoiets krijgt van het CJIB?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.6K

Het beste antwoord

De betalingstermijn is 30 dagen. Ontvangt het CJIB de betaling niet binnen deze termijn, dan verstuurt maximaal twee keer een aanmaning. Voor de aanmaningen geldt net als voor de eerste aanschrijving een betalingstermijn van 30 dagen.
Kijk voor meer informatie op onderstaande website.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De voorschotregeling is bedoeld voor slachtoffers van gewelds- en zedenmisdrijven die door een rechter een schadevergoedingsmaatregel toegewezen hebben gekregen.
Als de veroordeelde 8 maanden na het onherroepelijk worden van het vonnis nog niet aan zijn betalingsplicht heeft voldaan, dan ontvangt het slachtoffer het (resterende) bedrag uit het voorschotfonds.
Het voorschotfonds ontslaat de veroordeelde echter niet van zijn betalingsverplichting! Het CJIB int dit bedrag alsnog van de dader.

De voorschotregeling wordt alleen uitgekeerd onder bepaalde voorwaarden.

Uitbetaling 8 maanden na onherroepelijk vonnis
Als een slachtoffer aan de voorwaarden van de voorschotregeling voldoet, dan wordt het gehele (nog openstaande) schadebedrag van de toegewezen schadevergoedingsmaatregel 8 maanden na het onherroepelijk worden van het vonnis uitgekeerd.

Het is mogelijk dat slachtoffers in de eerste 8 maanden al een deel van het schadebedrag via het CJIB van de veroordeelde hebben ontvangen. Of dat een slachtoffer al (deels) door het Schadefonds Geweldsmisdrijven schadeloos is gesteld. In de uitkering vanuit de voorschotregeling wordt hier rekening mee gehouden.

Veroordeelde houdt zijn betalingsplicht
Slachtoffers van gewelds- en zedenmisdrijven ontvangen met de invoering van de voorschotregeling sneller hun schadevergoedingsmaatregel dan voorheen. De rechtspositie van de veroordeelde verandert daardoor echter niet. De veroordeelde heeft na uitbetaling van het voorschot de schadevergoedingsmaatregel nog niet voldaan. Hij of zij houdt zijn betalingsplicht. Het CJIB zet het inningstraject na betaling van het voorschot daarom voort.

Terugwerkende krachtregeling
Natuurlijke personen met een openstaande schadevergoedingsmaatregel voor Voorschotfondsfeiten hebben nu ook recht op de Voorschotregeling. Hun zaak moet dan wel onherroepelijk zijn geworden vóór 2011. Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie de heer Teeven heeft op 24 september 2011 besloten om deze slachtoffers ook met terugwerkende kracht tegemoet te komen.

Alle slachtoffers die in aanmerking komen voor de Voorschotregeling ontvangen hierover automatisch een brief van het CJIB.

Hebt u op 1 mei 2012 nog niets vernomen en u vermoedt dat u toch in aanmerking komt voor de Voorschotregeling of de terugwerkende krachtregeling? Neem dan contact met het Slachtoffer Informatiepunt Schadevergoedingsmaatregelen (SIS) op via telefoonnummer: 0900 – 7537537.