Kan je een koopovereenkomst annuleren, indien blijkt dat de afmetingen toch niet kloppen?

Goedendag,

Vandaag ben ik samen met mijn vriendin bij Woonsquare geweest, en zagen we tot onze verbasing een leuke bank die we beiden mooi vonden.

We besloten om over te gaan op koop vanwege de actie die alleen nog vandaag geldig was. Daarbovenop krijgen we ook nog extra korting en de bezorgkosten gratis.
Echter was ik nog niet zeker van de maten of deze wel zouden passen namelijk 4 meter lang. (lounchdeel, hoek, etc) de verkoper antwoorden dat dit geen probleem was omdat de delen van 2,5 zits ook veranderd konden worden naar 2 zits zodat het 3,6 meter zou worden.

Er is dan ook het volgende vermeld op de koopovereenkomst.
"Opstelling mag binnen 7 dagen gewijzigd worden van 2 zits naar 2,5 zits tegen dezelfde prijs"

Bij thuiskomst bleek dat ook dat ook deze maten niet tussen de muren paste om een mooie zithoek te creeren.

Tevens zag ik dat er 30% kosten berekend mochten worden in het geval van anulering. (volgens de regels van het CBW).

Kan ik de koopovereenkomst annuleren zonder die 30% anuleringskosten op basis van de afmetingen? Ik neem aan dat als dit al op de koopovereenkomst staat er al onduidelijkheden waren over de afmetingen. (de bank is echter ook nog niet besteld bij de fabrikant omdat er nog wijzigingen binnen 7 dagen doorgevoerd kunnen worden)

En ja ik besef nu bij thuiskomst heel erg goed dat ik eerst had moeten opmeten alvorens tot koop over te gaan. In dit geval ben ik teveel opgegaan in deze speciale actie en prijzen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.6K

Antwoorden (3)

In de koopovereenkomst is een mogelijkheid tot wijziging opgenomen. Verder kun je er zelf niets mee je hebt de overeenkomst getekend dus moet je of annuleren en dat kost geld of toch laten leveren. Je had ook niet zo maar moeten kopen maar eerst de maten moeten nemen.
ronron1212
11 jaar geleden
Deze door u aangegane koopovereenkomst is in principe
definitief en alleen nog te annuleren door een schadeloosstelling van 30% van de koopsom aan de verkoper. In principe... echter, in dit geval kunt u er nog wel vanaf zonder deze kosten. Maar dan moet u wel snel actie ondernemen.

Tijdens de verkooponderhandelingen nl. wist u niet zeker of de gekozen combinatie qua afmetingen wel zou passen. Dit heeft u kenbaar gemaakt aan de verkoper.
De verkoper kwam met een "geen probleem" oplossing door u voor te stellen 'n onderdeel van de te bestellen bank te wijzigen waarvoor u 7 dagen de tijd krijgt alvorens de bestelling naar de fabriek gaat.
Hierop bent u ingegaan en hebt de bestelling geplaatst.

Maar... in dit geval had de verkoper u moeten adviseren thuis de maten eerst goed op te meten alvorens de bestelling te plaatsen. En hij had u daarbij het recht kunnen geven op de speciale actiekorting als de bestelling dan alsnog plaatsvindt. Dat heeft hij niet gedaan.

De clausule in de verkoopovereenkomst: "Opstelling mag binnen 7 dagen gewijzigd worden van 2 zits naar 2,5 zits tegen dezelfde prijs" is op zich geen ontbindende voorwaarde.

Deze clausule in uw koopovereenkomst is eigenlijk een uitgestelde bestelling (tot 7 dagen na heden)
De verkoper kan immers geen definitieve bestelling bij de fabriek plaatsen zonder uw evt. wijzigingsdoorgifte ...

Hieruit mag geconcludeerd worden dat de bestelling NU nog NIET definitief is, voor zowel de verkoper als voor u.
De verkoper heeft op dit moment nog geen kosten hoeven te maken door de bank te bestellen bij de fabriek waarmee hij zich vastlegd, noch enige andere kosten.
Alleen het schrijven van de order. De verkoper heeft nu geen directe schade, alleen 'n gevalletje "jammer, niks verkocht".

Wat u moet doen is zonder uitstel de eerstvolgende openingsdag van Woonsquare daar naar toe gaan en ter plaatse de order annuleren waarbij u aangeeft dat de door u uitgekozen bank op geen enkele wijze in te passen valt qua afmeting. Dat u dus afziet van de koop en eventueel een aanbetaald bedrag terug wilt hebben.
Gebruik zonodig boven omschreven argumentatie.

Men kan u in dit stadium ook niet verplichten een ander model uit hun collectie te kiezen.
Vraag ook om een kopie van de doorhaling van de geschreven orderbon.

Als Woonsquare tevreden klanten hoog in het vaandel heeft dan mag deze annulering voor hen geen enkel probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De koop bindt partijen. Door akkoord te gaan met de koop ben je stilzwijgend akkoord gegaan met de voorwaarden. Jammer, je bent 30% kwijt en dat is nog heel netjes. Er zijn zaken die je de volle mep laten betalen en de boel gewoon bij je afleveren. Pech!
Deze wettelijke regelingen beschermen niet alleen de koper. maar de verkoper ook.