Is het in bezit hebben en het openbaar dragen van een koppelriem legaal?

Ik heb me suf gegoogled, maar geen resultaat. De vraag is of je zomaar een koppelriem (zo'n een vergelijkbare van politie of beveiliging) mag dragen als burger in de stad bijv. om handig je spullen te bewaren zoals je portemonnee of mobiel etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Om een voorbeeld te geven: padvinders hebben ook een koppelriem. Er is voor de riem geen verbod, je mag alleen geen dingen er aan hangen die in strijd zijn met de wet. Bajonetten of een gesloten holster zijn niet toegestaan. Voor de rest: het is gewoon toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NEE! met hoofdletters
artikel 10 lid B :Een ambtenaar mag zijn vuurwpen ter hand nemen indien redelijkerwijs mag worden aangenomen dat een situatie ontstaat, waarin hij bevoegd is een vuurwapen te gebruiken. Als jij op straat loopt met een holster heb je een grote kans dat je ineens in een loop kijkt. Zelfde geld voor pepperspray maar dan kijk je naar pepperspray op jou gericht.
Vooral de laatste tijd zijn de ambtenaren er gericht op dit soort praktijken ivm met tristan van der V.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Burdy was me even te snel af. Holsters en zo mogen niet. Voor de rest, mag het wel. Een veldfles een pouch maar zoals Bury aangaf kijk wel uit met WAT je eraan hangt. Er bestaat ook zoiets als een uniformwet, waarbij gehele of gedeelten- van een uniform niet publiekelijk mogen worden gedragen. Als voorbeeld wel: ik heb nog mijn oude militaire koppelriem, compleet met kruisbandjes, veldfles, pionierschop en noem-het-maar-op. Dat mag wel, maar als je teveel gaat gelijken op een politiekoppel mag het weer niet. Lastig.

Andere antwoorden (1)

Ja, een koppelriem is geen wapen, dus wat dat betreft mag het gewoon.

Je krijgt alleen wel problemen met de modepolitie.
bamibal
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
Of je creëert een mode rage ;)
jaren geleden waren die felgekleurde buideltje erg in de mode ik vond ze erg handig