Wat gebeurt er met je lichaam als je dood gaat?

Wat gebeurt er als je dood gaat met je lichaam?
Ik doel nu op doodgaan door medische redenen (bijv complicaties, ziekte, bijwerkingen, enz) en niet op doodgaan door een misdrijf.

Wordt daar altijd nog onderzoek op gedaan? En zo ja, wat voor onderzoek? Wordt er altijd sectie gericht? En hoe zit het met orgaandonoren?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Het beste antwoord

Als je een zgn natuurlijke dood sterft, dan wordt niet standaard een onderzoek gedaan if sectie verricht.

De werkwijze rondom orgaan donatie hangt af van de plaats van overlijden. Ziekenhuizen hebben hun eigen protocollen hiervoor, net als andere zorg instellingen en de huisarts.

Na elk overlijden zal er een arts aanwezig zijn. Iemand zal altijd door een arts doodverklaart moeten worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als jij heb aangegeven dat je donor wil zijn zullen ze volgens mij eerst kijken of jou organen er goed voor zijn en als jij heb aangegeven geen donor te willen zijn en begraven wil worden gebeurt dat ook zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer iemand is overleden door/na een ziekte, wordt er na het overlijden geen onderzoek of sectie meer verricht: Het is immers duidelijk waaraan deze persoon is overleden.

Bij orgaandonoren is het afhankelijk van de ziekte waaraan iemand overleden is, of de organen nog 'bruikbaar' zijn.
Vaak is dit al van tevoren vaak duidelijk, maar wordt dit na het overlijden aan de nabestaanden medegedeeld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als je doodgaat, is er altijd een medische verklaring van natuurlijk overlijden vereist.
van de week overleed een bekende van me in een verzorgingshuis, en een onafhankelijke arts moest de veerklaring afgeven; de huisarts mocht dat niet.
ik weet echter niet of dat landelijke wetgeving betreft, of policy van het tehuis.

sectie is een ander verhaal; de officier van justitie kan hierom verzoeken als er verdenking is van een onnatuurlijke dood.

bij orgaandonoren moet je in het ziekenhuis belanden, en klinisch dood worden verklaard, dat wil zeggen dat er geen hersenactiviteit is.
vaak moeilijk voor de nabestaanden omdat de overledene, want dat is het in feite, nog zo levend oogt.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stomme min, van mij een plus!