waarom wordt een zedenmisdrijf minder zwaar gestraft dan bv geldfraude?

ik lees zo vaak in t nieuws dat verkrachters en incest-plegers maar een paar maanden of werkstraf krijgen,wat ik echt niet normaal vind.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Persoonlijk ben ik het roerend met je eens, dat de verminkende invloed die een zedendelinquent veel te zwak wordt bestraft en dat het er de schijn van heeft dat
fraude relatief zwaar wordt bestraft.
Het lijkt daarom wel of geld belangrijker is dan mensen.
Je ziet ook in de maatschappij dat alles om geld draait en men met besparingen vaak buitensporig veel leed berokkent.
Waarom dat zo is heeft ook te masken met bewijsbaarheid, getallen zijn hard, getuigenissen en beschrijvingen over (zeden) misdrijven zijn moeilijker hard te maken.
Een zedendelinqent verziekt iemands leven, een mens heeft tegenwoordig een gemiddelde economische waarde van 1-2 miljoen.
In mijn optiek is een mens onschatbaar en onbetaalbaar in waarde.
Echter uitgaande van de economische waarde zou je zelfs op hogere straffen uitkomen dan aan zedendeliquenten wordt uitgedeeld.
Groot probleem is , dat zeer weinig zedenmisdadigers daadwerkelijk gepakt worden, ivm. de bewijsbaarheid van het (vaak langdurig uitgevoerde) misdrijf.
De slachtoffers worden vaak zo getraumatiseerd door zowel de misdadiger als het rechtsysteem , dat het eigen cognitief functioneren sterk kan verminderen.
Daar maakt de misdadiger en zijn advocaat dankbaar gebruik van.
Met gesofistiseerdere aanpak is echter wel veel meer
bereikbaar/bewijsbaar.
Dat levert echter weinig geld op.
Fraudeaanpak is echter een geldgenerator.
De Staat slaat zijn slag en straft streng om fraude te ontmoedigen, dus een vorm van eigenbelang.
Daar schieten de vele zedenslachtoffers, die soms zelfs niet gehoord worden maar wel levenslang hebben echter geen .... mee op.
Blijkbaar is nooit berekend wat het menselijk leed kost,
mensen komen niet op stoom in de maatschappij en bereiken niet de mogelijke hoogte, velen raken afgekeurd.
Zeker mensen die zich aan kinderen vergrijpen verdienen , net als moordenaars de zwaarst mogelijke straf.
Dit is mijn mening.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit kun je niet algemeen stellen, want niet alle zaken komen in het nieuws. Geldfraude is wel makkelijker aan te pakken dan een ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is niet zo... Dat zeg jij, maar dat is helemaal niet waar...

Ik vertrouw het rechtssysteem dat de juiste straf gevonden wordt voor iedereen naar zijn omstandigheden... Ik heb er niet voor geleerd, maar net zoals ik een arts vertrouw in dat te doen wat goed is, doe ik dat bij een rechter...

En soms snap ik het wel en soms snap ik het niet, maar dat neemt niet weg dat ik kan vertrouwen...

Ik weet niet wat iemand precies gedaan heeft dus ik oordeel er zelf niet over, ik vertrouw...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stel je de denkwereld van de misdadiger eens voor.

En stel dan eens dat iemand 100.000 euro fraululeus verkrijgt en opmaakt.
Als die een half jaar detentie krijgt, staat dat gelijk met een salaris van 17.000 euro per maand, belastingvrij...

Als iemand als zedendelinquent detentie krijgt opgelegd, zit daar heel vaak ook nog tbs bij... dus de paar maanden of jaar worden nog aanzienlijk uitgebreid. En de persoon heeft de allerlaagste status in de maatschappij verworven want dit tekent hem voor altijd.

Daarmee wil ik geen goed woord voor de zedendelinquent uitspreken, want het zijn mensen die anderen voorgoed emotioneel beschadigen. Maar de straf die ze krijgen is altijd in relatie tot het delict dat bewezen is, en die is in de regel echt niet te licht.
itsme