welke stappen kun je ondernemen als je bent verkracht?

Een vriendin van mij, is een maand geleden ongeveer verkracht, en waarschijnlijk gedrogeerd. Ze is bij de zedenpolitie geweest, maar die vertelde haar dat ze er niks aan konden doen, en deden alsof zij het zelf had gewild. Ze zeiden ook, dat ze er pas wat mee konden als de dader dit nog bij 3 andere mensen had gedaan. Ik wil graag dat deze man wordt berecht, dat hij straf krijgt. Is het dan toch wel nuttig om een aangifte te doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Dit kan (mag) een zedenpolitie nooit gezegd hebben. Hier moet een misverstand in het spel zijn.

Of wellicht durft je vriendin niet naar de politie te stappen en heeft ze daarom dit smoesje verzonnen om jouw lastige vragen te ontwijken.

Een verkrachting heeft een hevige impact. Het vertrouwen in de medemens is weg en menigeen probeert het simpelweg weg te stoppen alsof er niets gebeurd is.

Tact en steun kunnen haar helpen om eventueel samen met jou naar een ander bureau te gaan.
Met z'n tweeën sta je sterker en worden misverstanden voorkomen.

Succes samen !

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. samen naar een advocaat of een rechtswinkel stappen kan ook al een goede stap zijn. Dan staat er meteen al een jurist aan haar zijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat denk ik eerlijk gezegd ook ; dat ze niet gedurfd heeft en dit onzinverhaal heeft verzonnen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
idd, de afdeling zeden gaat zo niet met aangevers om. afdeling zeden gebruikt trouwens de term aangever en niet slachtoffer. dit omdat bij 85 % van de gevallen de aangifte blijkt te rommelen. dus vraag je eens af, of het allemaal wel klopt, wat je vriendin je nu vertelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk het ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie nemen aan dat de zedenpolitie niet gezegd heeft dat ze de aangifte niet in behandeling nemen. Daarmee begaan jullie mogelijk toch een fout. Ik ken iemand die dit ook overkomen is en zij heeft een vergelijkbaar antwoord van de politie gekregen. Hoe dan ook, erg dat dit gebeurt. Hoe gek het ook klinkt; ik hoop dat de meid hier sterker uit gaat komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bebopoloe: en je weet zeker dat dit niet zijn/haar eigen persoonlijke kijk op de zaken is? Ik wil niet zeggen dat hij/ze liegt, maar mensen kunnen behoorlijk verward zijn nadat zoiets is gebeurd. En ze/hij kan nog steeds aangifte doen, verjaring duurt best lang.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ooit met mijn dochter bij de politie gezeten i.v.m. een potloodventer, wat redelijk onschuldig is in vergelijking met een verkrachting. Als ik zag hoe serieus dat al werd opgenomen dan geloof ik er niks van dat de politie je met een kluitje het riet in stuurt als je met een verkrachtingsverhaal aan komt zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met alle GV'ers die denken dat de (zeden)politie dit nooit gezegd kan hebben, en met name de aanvulling van Stippel geeft aan wat de reden kan zijn: het gaat niet om iemand die liegt of iets verzint, maar juist om dat zo'n ervaring iets heel heftigs met je doet, en veel mensen zijn niet meer in staat om helder te denken en dan doen en zeggen ze rare dingen. Ik wens de slachtoffer héél veel sterkte! + voor het antwoord, trouwens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb dit al vaker gehoord dat politie weigert aangifte op te nemen, zeker als het na een feest of tijdens bezoek aan leeftijdsgenoten is gebeurd. Smoes die ze gebruiken is vaak: Het is zijn woord tegen het jouwe; Het vervolgen ligt heel moeilijk er zijn geen getuige en er is geen medisch rapport.
Jou vriendin staat 3 dingen te doen:

1 Opnieuw aangifte gaan doen, politie is verplicht deze op te nemen en jij mag bij de aangifte aanwezig zijn om haar te steunen maar je mag niets zeggen.

2 psychologische hulp gaan zoeken, een verkrachting gaat niet in de koude kleren zitten en kan een enorme psychische impact hebben.

3 klacht neerleggen bij de korpsleiding tegen de agent die weigerde de aangifte op te nemen.

Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vergeet vooral punt 3 niet...
Mogelijk door schaamte van je vriendin heeft ze dit verhaal aan je vertelt, of ze heeft het echt verkeerd begrepen.
Ze moet allereerst opnieuw aangifte doen bij de politie.
Mogelijk weet ze wie de dader (s) zijn, het is belangrijk dat je vriendin in deze goed ondersteund wordt het is echt van groot belang!
Naast de aangifte kan ze aanspraak maken op slachtofferhulp of ander deskundige hulp (riagg, etc.), ga samen naar de huisdokter en laat haar verhaal vertellen. Het is belangrijk dat je vriendin zich gehoord of erkend voelt. Mogelijk zul je ook een advocaat in de arm moeten nemen, dit gelang
het onderzoek. Hier is duidelijk sprake van 'schending van de eerbiedheid' en is het instellen van een schadebedrag hierin een mogelijkheid.
p.s. Zorg voor goede nazorg, want later kan t veel impact op haar hebben bij andere relaties. Veel succes met de verwerking en knap dat je voor haar de stap hebt gezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast hulp zoeken zoals hierboven is gezegd, kun je de aangifte ook aan de Officier van Justitie zenden. Zie art. 163 lid 5 en artikel 165 lid 1 Sv.

Om bij de juiste hulpinstantie terecht te komen wijs ik je graag op de volgende bron die je hierbij helpt.