Vanaf welke leeftijd mag iemand online bestellen en betalen? Waar en hoe is dat vastgelegd?

Als iemand online iets wil bestellen dan is de leeftijd moeilijk te controleren. Online bankieren kan de jeugd beter dan mensen die op leeftijd zijn.
Wat als iemand van 16 jaar nu een fles Whiskey besteld. Is het de bezorger die controleert? Dus waar staat nu beschreven wie er wat en wanneer wel en niet mag bestellen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.9K

Antwoorden (2)

Eerst en vooral moet je over een bankkaart of een kredietkaart beschikken alvorens je online kunt kopen en bestellen.

Vanaf de leeftijd van 12 jaar kunt u voor uw kind een zichtrekening openen die geheel gratis is tot het meerderjarig wordt. Maar ook daarna kan de rekening gratis blijven (tot de leeftijd van 30 jaar) zolang uw zoon of dochter ingeschreven is in het dagonderwijs.

http://www.citibank.be/nl/Dagelijks-bankieren/Jongeren-zichtrekening.aspx

Voor een kredietkaart dien je 18 jaar te zijn. Echter is leeftijd niet de enige eis. Ook een vast modaal inkomen is een eis, waar veel 18 jarigen niet aan kunnen voldoen. Sommige banken hebben een studentenkredietkaart, waar de inkomeneis niet geldt. Hierbij geldt weer dat je minimaal HAVO of HBO doet. VMBO en MBO krijg je dus geen kredietkaart.

Als alternatief kun je een debetcard nemen. Je betaald vooraf en krijgt dat als tegoed op de kaart. Medius is zo’n card. Op internet betalen vul je gewoon mastercard in

Toegevoegd na 58 minuten:
Jongeren mogen vanaf hun 16e jaar alcoholische dranken kopen met een alcoholpercentage tot 15%. Voorbeelden hiervan zijn bier, wijn en mixdrankjes.

Vanaf 18 jaar mogen jongeren ook dranken met hogere percentages kopen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en waar vind ik nou het antwoord op de vraag over het bestellen van alcoholhoudende drank? Volgens mij is dat namelijk de essentie van de vraag, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het maar vaag dat je met een kredietkaart komt want iedereen kan gewoon via Ideal van alles kopen! Je moet dus internetbankieren hebben!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kruidenvrouw, ja mijn excuses, heb het vergeten bij te vermelden -> Jongeren mogen vanaf hun 16e jaar alcoholische dranken kopen met een alcoholpercentage tot 15%. Voorbeelden hiervan zijn bier, wijn en mixdrankjes. Vanaf 18 jaar mogen jongeren ook dranken met hogere percentages kopen. http://www.drugsinfo.nl/index.cfm?act=vraag.detail&cat=29&vraag=8726
Je kunt gewoon online drank bestellen zonder dat je leeftijd wordt gecontroleerd... Om dit te voorkomen is wel regelgeving in de maak, zie bron.