Hoe zit het nu met de restschuld? Mag je een nieuwe hypotheek afsluiten en de restschuld meenemen in de nieuwe hypotheek?

Het gaat over een spaarhypotheek. Ik hoorde een hoop over dat je je restschuld mee kan nemen naar een nieuwe hypotheek zodat je niet geremd bent om te verhuizen. Is dit nu ook zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn wettelijk gezien mogelijkheden om een restschuld mee te financieren, echter, hier komt weer het verschil tussen theorie en praktijk meekijken: vind maar eens een bank die dit wil doen. De banken zijn niet verplicht hieraan mee te werken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oke, ik dacht namelijk dat ze bezig waren met een wet die ervoor zorgde dat dit sowieso kan, dat een bank niet kan weigeren, weet jij daar iets van?
Bedankt, we gaan het met de bank bespreken.

Antwoorden (1)

Indien de rest schuld niette hoog is kan de hypotheek verstrekker een hogere hypotheek verstrekken om de oude hypotheek geheel af te lossen.

Echter de nieuwe hypotheek mag in de toekomst niet hoger zijn dan de waarde van het huis.

Mijn persoonlijk advies:

Koop geen nieuw huis als je met een restschuld blijft zitten en daardoor een hogere hypotheek moet nemen, je kunt er later door in grote problemen komen als er een inkomen wegvalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weet je waar een beetje de grens ligt van de restsschuld?
Heeft dat niet ook te maken met hoe duur het nieuwe huis is? De nieuwe hypotheek wordt niet berekent op 2 inkomens, maar op éen inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien lees ik het verkeerd maar bedoel jij nou bijvoorbeeld: Een nieuwe hypotheek van 200.000 nemen, huis kopen van 150.000 en met de rest 50.000 je restschuld in één keer aflossen? Ik bedoelde namelijk: een hypotheek van 200.000 nemen, huis van 150.000 kopen en de rest hypotheek van 50.000 als zijnde hypotheek af te lossen in maanden zeg maar. De bedragen zijn maar voorbeelden, maar ik wil zeker weten dat we elkaar begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat je het eerste schrijft is mogelijk, je kunt namelijk geen hypotheek hebben over een pand dat niet in jou bezit is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het over de restschuld, niet over het pand. Ik snap het nu helemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt geen nieuwe hypotheek op krijgen als er nog een schuld openstaat, Je dient dan met de nieuwe hypotheek eerst de oude af te lossen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste zin zeg je: schuld = geen nieuwe hypotheek
Tweede zin zeg je: met nieuwe hypotheek = oude (dus schuld) aflossen. Laat maar zitten, ik wacht wel op een duidelijk antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is precies zoals ik schrijf; Heb je een hypothecaire schuld mag er geen nieuwe hypotheek verstrekt worden als het inkomen en waarde van het huis de schuld niet dekt. Is er een voldoende hoog inkomen kan er een nieuwe hypotheek afgesloten worden en de restschuld mee betaald worden. Een bank staat namelijk niet toe dat er nog een hypotheek loopt voor een huis dat niet meer als onderpand kan dienen daar de eigendom is overgegaan naar derde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oooh jij gaat er dus vanuit dat er geen hoog genoeg inkomen is? En wanneer dat wel is, kan het wel om mede de restschuld af te betalen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het inkomen is wel hoog genoeg trouwens ;)