Wie heeft er recht om te blijven wonen in een huurwoning na de scheiding ( in een situatue zonder kinderen)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Als je een woning huurt kun je onder de wet huurbescherming vallen. Let er dus altijd bij het huren van een woning op of je hieronder valt. Een woonboot valt meestal niet onder deze wet.
Als een echtpaar een woning huurt, sluit meestal een van de echtgenoten de huurovereenkomst. Volgens de wet is de andere echtgenoot automatisch medehuurder zolang deze in de woning woont. Dit geldt ook bij een geregistreerd partnerschap. Als de huurder vertrekt, wordt de echtgenoot medehuurder automatisch huurder. Deze regel is vooral van belang bij een scheiding, waarbij de huurder de huur opzegt en de woning verlaat. Bij echtscheiding of scheiding van tafel en bed kunnen beiden de rechter vragen wie van de echtgenoten huurder van de woonruimte blijft of zal worden. De rechter zal in een dergelijk geval de belangen van beide huurders afwegen en hier zijn uitspraak op baseren. Degene die de huurovereenkomst voortzet is verplicht dat mee te delen aan de verhuurder.
Ongehuwde samenwonenden kunnen voor de wet grotendeels dezelfde rechten krijgen als personen die gehuwd samenwonen. Zij kunnen aanspraak maken op het medehuurderschap. De huurder en eventuele medehuurders kunnen samen met de huisgenoot in kwestie bij de verhuurder een verzoek indienen om met het medehuurderschap akkoord te gaan. Zij moeten dan aangeven dat zij een duurzame gemeenschappelijke huishouding voeren. Dat is dus niet het geval als de persoon die medehuurder wil worden een logé, onderhuurder of pensiongast is.
http://www.vrom.nl/pagina.html?id=7001#100
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat recht is niet zo maar te zeggen... Er is geen recht, je moet het dus mogelijkerwijs uit zien te komen in den goede minne... Anders moet je naar een advocaat en die wint altijd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo,

Het lijkt mij dat de hoofdverhuurder er mag blijven wonen..
Dus dan bedoel ik op welke naam het huis staat.

succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je niet hoofdhuurder ipv hoofdverhuurder?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal dan in 9 van de 10 gevallen de man zijn en ik vraag me af,of dat rechtvaardig is. En volgens mij bedoelt Dennis idd de hoofdhuurder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja klopt ik bedoelde de hoofdhuurder.
Degene op wiens naam het huurcontract staat heeft wettelijk dat recht lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zou zo kunnen zijn dat een van de twee personen de hoofdhuurder is op papier. Degene die het huurcontract ondertekend heeft. Deze persoon heeft dat recht, om daar te mogen blijven wonen. Sta je samen geregistreerd, dan is er inderdaad een probleem, waar je uit moet zien te komen.

A Xinix Volgens jou wint een advocaat altijd. Wat nu als beide partijen een advocaat in de arm nemen=
Heb je dan alleen maar winnaars~
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik neem aan dat xinix bedoelt dat advocaten altijd winnen, en niet zozeer degenen die de advocaat in de hand nemen..
Degene die betaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan op wie zijn naam het huurkontrakt staat.De gene die het huurkontract heeft getekend mag het in het huis blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zowiezo de hoofdhuurder geen twijfel over mogelijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd, staat het huurcontract op beider naam. Evenveel recht dus. Je zult er dan samen uit moeten komen, of een geschillencommisie het oordeel laten vellen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent, betekent dat niet dat alles op beider naam staat. Denk bijvoorbeeld aan een auto, die kán niet eens op naam van meer dan één persoon staan.
Ivana
14 jaar geleden
Misschien is het in andere gemeenten anders, maar bij de woningbouwvereniging hier werkt het wel zo.
Degene die het in dit geval huurcontract heeft ondertekend. Als jullie alle twee hebben getekend kun je om de tafel gaan zitten en kyken wie er blyft wonen en wie vertrekt. Is dat niet mogelyk of komen jullie er niet uit dan is t iets voor de advocaat en woningverhuurder!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in mijn geval zijn wij beide de hoofdhuurder, de één kan de ander dus niet zomaar op straat zetten (wat wel kan als één van de 2 de hoofdhuurder is)

Ik heb alles speciaal op beide namen laten zetten zodat we elkaar niks kunnen maken en als het tot een drastisch besluit komt, wat in jouw geval is gebeurd we allemaal zo volwassen moeten zijn om daar samen uit te kunnen komen.