Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

hoe te trouwen met asielzoeker?

Mijn vriend heeft asiel in Belgie en wij willen graag in Nederland trouwen.
Is dit mogelijk en hoe?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit ligt aan het verblijfsstatuut van je vriend in België. Indien hij zonder problemen naar Nederland mag komen, kun je hier een M-46 aanvragen en na goedkeuring door de IND en de Vreemdelingenpolitie in Nederland trouwen. Of je vriend na het trouwen ook in Nederland mag komen wonen, ligt aan zijn verblijfsstatuut en of deze omgezet kan worden naar een Nederlandse verblijfsvergunning.
Indien jullie in België willen trouwen, zal de DVZ een onderzoek schijnhuwlijk (= M46) starten. Gaan jullie daarna samen in België wonen, dan kun je nagaan of het verblijfsstatuut gewijzigd kan worden in gezinsvorming. Dit verblijfsstatuut is echter veel strenger dan het verblijfsstatuut gezinshereniging, dat bij de zogenoemde EU-route gegeven wordt.
Voor een goede advocaat in België raad ik je de heer Aktepe aan in Antwerpen, voor een goede advocaat in Nederland raad ik je Prawo aan (actief op de site buitenlandsepartner.nl) via www.prawo.nl
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is heel goed mogelijk, een kennis van mij is ook getrouwd met een mevrouw in die in België haar asiel aanvraag afwacht. Ik weet echter niet of dit in Nederland of in België is gebeurd. Voor de mogelijkheden kun je het best even langs gaan bij het je gemeente.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar heeft de Rijksoverheid uitgebreide informatie over.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/trouwen-samenlevingscontract-en-geregistreerd-partnerschap/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-regels-voor-een-huwelijk-in-nederland-met-een-buitenlander.html

Heeft u of uw partner niet de Nederlandse nationaliteit, dan heeft u een M46-verklaring nodig als u wilt trouwen of een geregistreerd partnerschap wilt aangaan. U kunt deze verklaring opvragen bij uw gemeente.

Wat zijn de regels voor een huwelijk in Nederland met een buitenlander?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding