hoe lang mag een procedure verklaring van erfrecht duren?

Mijn vader heeft een aantal maanden terug een bericht gekregen van een notaris kantoor over een overleden familielid. Dit familielid was al 3 jaar voor dit bericht overleden en ze meldden dat ze nu aan het uitzoeken waren wie de erfgenamen zijn.

Aangezien dit familielid zelf geen directe erfgenamen had, is dit nog best wat werk wat begrijpelijk is, want ze gaan dan terug naar ouders en broers en zussen en dan hun verwanten.

In verband met accepteren en weigeren is dit bericht bij mijn vader terecht gekomen. Ze meldden heb dat hij gerust kon accepteren, daar er een groot bedrag op de rekening stond (meer dan een ton)

Inmiddels alweer maanden verder en na een telefoontje nogal bot en kortaf beantwoord met: ja we zijn er mee bezig en u krijgt vanzelf bericht. Er is dus totaal geen inzicht in hoever ze al zijn.

Stel je nou voor dat er erfgenamen naar buitenland verhuisd zijn en/of spoorloos om wat voor reden dan ook. Hoe lang mag dit dan duren? Het kan toch niet zo zijn omdat er een erfgenaam bekend is die gewoon onvindbaar lijkt, dat de erfenis nooit verdeeld gaat worden?

En stel dat het nou nog zolang duurt dat mijn (adoptie)vader komt te overlijden. Want hij is ook niet meer 1 van de jongste, dan zou zijn vrouw (mijn moeder) het geld krijgen, of wordt er dan gekeken naar zijn kinderen en wie zijn dan in dit verhaal de erfgenamen, alleen zijn eigen kinderen of ook ik als adoptie kind.

sterredag
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (1)

Als je het stappenplan in de link ziet, dan weet je dat het veel tijd kost, maar er geen tijd voor staat. Je moet echt geduld hebben.
In de link staat ook beschreven hoe de verdeling van de erfenis na overlijden van je vader gaat met testament en zonder testament.
Als adoptiekind sta je volgens de wet gelijk aan de biologische kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sterredag
11 jaar geleden
Kortom, mijn vader zou recht kunnen hebben op de erfenis, maar het kan net zo goed 20 jaar duren oid en dan is hij misschien wel overleden en dan stagneert weer alles, omdat ze dan moeten uitzoeken waar het dan hoort. Zoiets kan toch niet oneindig duren? En kan een notaris dan geen stand van zaken laten weten oid? Ik weet dat ik bij overlijden van mijn vader recht heb op zijn erfenis, maar dat zou zomaar anders kunnen zijn als er een erfenis is waar hij via via recht op zou hebben, maar niet kan innen meer omdat hij overleden is, tenslotte heeft hij mij geadopteerd en niet zijn stief, over groot bet nicht oid :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou inderdaad naar de stand van zaken mogen informeren, maar in jouw vraag te lezen werd dit niet erg op prijs gesteld. Misschien nog een keer vragen, misschien krijg je een andere medewerker aan de telefoon of is de bui dit keer beter.........
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Misschien zijn die gasten aan het kijken hoe ze dat geld kunnen weghalen zonder dat er iemand lucht van krijgt, dan zou ik ook boos worden ;-)