Ik heb gisteren een ongeluk gehad (tegenpartij fout), maar de tegenpartij weigert om verzekering in te schakelen wat kan ik doen?

gisteren is een auto tegen mij aangereden
ik was op de fiets. nu mijn fiets is beschadigd

nu wil de tegenpartij hun polisnummer niet geven.

wat kan ik hier aan doen? wat zijn mijn rechten?

of is er een site waarop ik kan zien waar iemand is verzekerd aan de hand van een naam?

en is het verstandig om aangifte te doen?

wie kan mij helpen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Antwoorden (4)

Bel je eigen verzekeringsmaatschappij, geef de gegevens die je hebt van de automobilist, zoals naam, kenteken en dergelijke en laat je verzekeringsmaatschappij dit uitzoeken, zij kunnen de schade vaak wel verhalen op de verzekering van de dader. Zij geven je ook informatie of je hier aangifte van moet doen of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat je het beste aangifte kan doen bij de politie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
aangifte doen van wat dan?
Waar iemand verzekerd is is volgens mij privé, daar is niet zomaar achter te komen. Maar dat is ook helemaal niet nodig: het inschakelen van de verzekering is niet verplicht. Dat je ervoor verzekerd bent, wil nog niet zeggen dat je verplicht bent je verzekering in te schakelen als je schade hebt: je mag het ook zelf betalen. Vaak kiezen mensen hier bewust voor wanneer de schade niet al te hoog is, zodat ze hun no-claim niet verliezen en hun premie dus lager blijft. Daar is niets illegaal aan, dus ik zou ook niet weten waarom of waarvan jij aangifte zou moeten doen als hij je zijn verzekeringsnummer niet geeft. Daarbij gaat het in principe om een civiele zaak (tenzij er sprake is van een strafbaar feit waardoor je bent aangereden, óf er doorgereden zou zijn na de aanrijding) en daar kun je geen aangifte van doen. Het valt dan niet onder justitie maar is een zaak van burgers onderling. Zou je daar je recht niet in krijgen, dan moet je daarvoor zelf procederen (voor niet al te grote bedragen kan dat gewoon bij de kantonrechter).

Maar je hebt het over het achterhalen van verzekeringsgegevens via een naam, dus blijkbaar heb je wel degelijk de persoonsgegevens van degene die jou heeft aangereden. Als dat zo is, heb je alle gegevens van hem die nodig zijn. Als hij de aansprakelijkheid nog niet heeft erkend, kun je hem schriftelijk aansprakelijk stellen. Maar aangezien je in het bezit bent van de naam van deze persoon, neem ik aan dat zij je hun naam hebben gegeven omdat ze de aansprakelijkheid erkennen. Spreek met ze af dat jij je fiets laat repareren en laat controleren op eventueel niet direct zichtbare schade door een fietsenmaker en stuur de rekening door. Als je zelf letsel hebt opgelopen dat erger is dan een paar flinke blauwe plekken ofzo, kan het verstandig zijn om de aard en ernst van je letsel even te laten vaststellen door je huisarts voor het geval daar nog kosten door ontstaan. (Dat is niet zo waarschijnlijk want je bent gewoon verzekerd voor ziektekosten, maar denk aan het annuleren van een vakantie door een gescheurde knieband of iets dergelijks, dat zouden dan kosten zijn waarvoor je de tegenpartij aansprakelijk kunt stellen.)

Voor de rest: zolang zij gewoon de aansprakelijkheid erkennen en kosten vergoeden, krijg je gewoon waar je recht op hebt en is er verder niets aan de hand. Als ze weigeren te betalen, informeer dan even bij het juridisch loket wat je verder kunt ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nooit geweten dat mensen er soms zelf voor kiezen om voor de schade op te draaien.
Fietsen en fietsenmakers zijn belachelijk duur. En aangezien het een aanrijding met een auto betreft neem ik aan dat er ook redelijk wat schade is. Ook aan de auto. Ik zou daar echt niet zelf voor op willen draaien, dan gaat die premie maar wat omhoog.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik neem aan dat de meeste mensen een berekening maken voordat ze besluiten het buiten de verzekering om te regelen: dat zou ik tenminste wel doen. Maar het kan echt behoorlijk oplopen in verhoogde premie hoor, als je teruggaat op de bonus/malus ladder. Stel dat je een verzekering hebt die normaal 150 euro per maand kost en je hebt 6 of 7 schadevrije jaren, dan kan het zijn dat je inmiddels 70% no claim-korting krijgt. Betaal je inmiddels nog maar 45 euro per maand. Claim je bijvoorbeeld twéé schades in één jaar dan kan het zomaar zijn dat je nog maar 50% korting krijgt (of nog minder, de verzekeraars mogen dit zelf bepalen) en betaal je dus 75 euro. Het jaar daarop (nogmaals, bedragen zijn fictief, maar niet onrealistisch) 55% (82,5 euro), tweede jaar daarna 60% (60 euro), derde jaar 65% (52,5%) en dan zit je het vierde jaar pas weer op die 45 euro. Tel je daarbij op dat je zonder die geclaimde schade de twee daarop volgende jaren gestegen was op de ladder van eerst 75% naar vervolgens de maximale 80%, dan kost dat je over een periode van 6 jaar alles bij elkaar - als ik het goed heb uitgerekend - 1800 euro. Als je dan ook nog eens een eigen risico had van 350 euro, zie je dat die schade echt wel behoorlijk moet zijn wil je goedkoper uit zijn via de verzekering. Hoeveel dat precies scheelt hangt natuurlijk af van hoe duur je verzekering is dus van de waarde van je auto en de dekking van je verzekering, en misschien was je toch al van plan om binnen vier jaar de dekking aan te passen zodat je minder per maand betaalt, etc. Daarbij ben ik voor het gemak even uitgegaan van twee schades in één jaar om het effect te versterken, maar het gaat dus niet om een paar tientjes vaak. Je gaat één of meerdere treden terug in de korting die je krijgt, en als je al flink wat schadevrije jaren had, duurt het zomaar een paar jaar voor je weer op je oude niveau zit. Terwijl je intussen al die tijd een hogere maandpremie betaalt. Persoonlijk betaal ik in z'n algemeenheid liever in één keer wat hogere kosten tegen lagere maandlasten: dan ben je er maar vanaf. In mijn beleving heb ik die verzekering vooral voor noodgevallen, voor als er écht grote schade ontstaat die anders niet op te brengen is. Als ik een keer schade zou rijden, zou ik dan ook zomaar één van die mensen kunnen zijn die het liever buiten de verzekering om regelt. Nadat ik even m'n rekenmachine erbij heb gepakt dan.
Je hoeft zijn verzekeringsgegevens niet te hebben.

Je stelt hem per aangetekend schrijven op de hoogte van zijn aansprakelijkheid en de hoogte van de schade en een redelijk termijn van betaling.(zorg dat jezelf een kopie van de brief en het bewijs van versturing hebt.)

Hoe de tegenpartij betaald is niet van belang, of dat via de verzekering gaat of direkt uit zijn eigen portemonnee.

Bij de politie melden dat je dat ongeval hebt gehad is nooit verkeerd, echter politie kan geen partij zijn in een schade kwestie als ze zelf niet ter plaatsen zijn geweest.

Doe in de buurt van het ongeval een oproep voor getuigen, dezen hoeven enkel te bevestigen dat ze gezien hebben dat er een ongeval heeft plaats gevonden tussen u en de tegenpartij.