telt de wet Lejeune in België ook als je levenslange gevangenisstraf krijgt?

In België kan je bij goed gedrag na een derde van je straf al vrijkomen. Dit zorgt voor veel heisa als één of andere zware crimineel vraagt om vrij te komen.
Maar hoe zit dat met "levenslang"? telt het dan ook? En zo ja , op welke basis wordt dat dan berekend (je kan toch onmogelijk weten hoe lang iemand leeft, dus wanneer hij een derde heeft uitgezeten...)

11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Ja, ook levenslang veroordeelden kunnen een beroep doen op de wet Lejeune.

Sinds 19 maart moet je in dat geval tenminste 15 jaar (was 10) van je straf hebben uitgezeten. Voor het bepalen van deze lengte wordt levenslang gelijk gesteld aan 30 jaar. (Waarmee ik niet wil zeggen dat iemand met levenslang na 30 jaar vrijkomt.)