eis is 20 jaar cel, maar kunnen rechter op definitief uitspraak hoger straf geven of is het maximaal van eis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Het licht eraan wat de grondslag is van de beklacht.
Als volgens de wet de maximale straf 20 jaar is. dan kan de rechter hier alleen onder gaan zitten.
De rechter bepaald de hoogte van de straf. maar het moet wel binnen de wettelijke kaders zijn. De rechters kijken vaak naar aangeleverde jurisprudentie enz.
Dit houdt in dat de rechter kijkt naar eerdere uitspraken door andere rechters over soortgelijke zaken en wat hier de beslissing van was.

Dit nemen ze mee in hun eigen beslissing omdat je in nederland iedereen gelijk moet behandelen en niet iemand voor moord 30 jaar geeft en een ander maar 5 jaar als het een gelijke zaak is.

Maar samengevat op jou vraag, de rechter kan dus afwijken van de eis van de officier van justitie.

Toegevoegd na 27 seconden:
ligt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De rechter bepaald uit eindelijk de straf maat binnen de door de wet gegeven kaders. Dat kan onder de eis van de officier van justitie liggen maar ook daarboven als dat binnen de wettelijk kaders is.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ 1 klopt precies. De rechters kunnen hoger gaan zitten, zolang ze niet boven het maximum gaan zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Behalve van dat 2/3e uitzitten. Na 2/3e van je straf kan je 'voorwaardelijk' in vrijheid worden gesteld. Maar hier zitten dus eisen aan, en niet in alle gevallen gebeurt dit.(Als iemand bv minder dan een jaar krijgt, dan is het niet van toepassing.)
Nee, het komt nogal eens voor dat de rechter een hogere strafmaat oplegt dan het OM heeft geeist. In zijn vonnis zal de rechter dan zijn hogere strafmaat motiveren.