Ben je verplicht een vijver uit je tuin te halen als de woningbouwvereniging dit eist, terwijl hij vol kikkers zit die wettelijk beschermd zijn?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Dit is geen eenvoudige zaak, zelfs een zaak waar nog geen jurisprudentie over bekend is.

De verhuurder kan u inderdaad verplichten om de vijver te dichten vanwege het contract maar de Flora- en faunawet verbied het.

In principe dient u een vergunning aan te vragen bij het van economische zaken om de beschermde dieren te verplaatsen naar een plek waar deze ongestoord verder kunnen leven en daarna de vijver te dichten.

De kosten voor het geheel zijn voor u en u moet maar afwachten of u een vergunning krijgt.

Toegevoegd na 1 minuut:
bij het van economische zaken

Moet zijn:

Bij het ministerie van economische zaken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor het antwoord.

Andere antwoorden (1)

Alle van nature in Nederland voorkomende kikkers en padden zijn beschermd door de Flora- en Faunawet.
Maar jouw tuinvijver is geen "natuur".

Dus ja, als de woningbouwvereniging veel klachten krijgt,
en als zij een beleid hebben dat geluidsoverlast door kikkers niet kan in een woonwijk
en als dat in hun algemene voorwaarden staat, waar je je als huurder
aan moet houden,
dan moet je iets doen: vijver weghalen of kikkers verplaatsen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet helemaal waar. Een huis is ok geen natuur maar mag niet gesloopt worden als er vleermuizen in overwinteren.