Afrekening servicekosten die niet in contract staan, mag dat?

Ik heb een afrekening ontvangen van de woningbouwvereniging. Of ik even 750€ wil betalen. Kosten voor warm waterverbruik. Deze staan niet gespecificeerd onder de servicekosten in het huurcontract, dus het lijkt mij stug dat ze dit zomaar mogen doen. Dat zij t vergeten zijn is hun eigen fout lijkt me, ik heb nooit voorschotten oid hiervoor betaald en heb ook niet even 750€ klaarliggen.

Heb gezegd dat ik het er niet mee eens ben, ik heb er immers niet voor getekend, zou me verbazen als ze t dan toch in rekening mogen brengen. Er staat wel een algemeen zinnetje in t contract dat alle onvoorziene bijkomende kosten etc die aan huurder toegeschreven kunnen worden, dat dat ook zal gebeuren. Maar dit lijkt me te vaag en ongespecificeerd om zomaar even 750€ te factureren?

Wie heeft raad?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (1)

U betaalde iedere maand een voorschot op de servicekosten en verwarmingskosten. Dit voorschot was opgenomen in de totale huurprijs. Ieder jaar ontving u een gespecificeerde afrekening ‘servicekosten‘ en eventueel ‘verwarmingskosten’. Althans, dat mag ik aannemen.

Verwarmingskosten zijn de stookkosten voor het verwarmen van uw woning en/of gebruik van wam water.

Ik begrijp uit uw gegevens dat de rekening van € 450,00 niet over dezelfde periode gaat als de rekening van € 750,00 die u onlangs ontving.
De verhuurder had tot 1 juli 2013 de gelegenheid om u het servicekostenoverzicht te verstrekken. Maar een te late afrekening betekent niet dat u later geen nabetaling hoeft te doen. Vindt u de servicekosten te hoog of bent u het niet eens met de jaarafrekening , dan hebt u de mogelijkheid om de Huurcommissie in te schakelen en hulp te vragen. De huurcommissie adviseert en doet uitspraken. Maar probeer altijd eerst om er samen uit te komen in een persoonlijk gesprek.

http://www.huurcommissie.nl/procedure/een-verzoek-indienen/

https://formulieren.huurcommissie.nl/procedure/verzoekschriften/jaarafrekening-servicekosten-verzoekschrift-huurders/

http://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/servicekosten/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, zo heb ik het begrepen, twee verschillende jaren. Het niet reageren op vragen om informatie is altijd een kwalijke zaak. Hebt u geen contacten meer met vorige bewoners, om eventueel te informeren wat hun kosten zijn voor warm water gebruik ? Weet u zeker dat € 750,00 alleen de kosten voor het verwarmen van het water zijn ? Het wordt afwachten wat de Hoorcommissie beslist.