Omdat je in tegenstelling tot een gemotoriseerd voertuig je niet je eigen snelheid kan meten.
Natuurlijk zijn er fietscomputers die je snelheid meten, maar die zijn niet allemaal even betrouwbaar. En lang niet alle fietsers hebben zo'n computertje. Daarnaast halen de meeste fietsers de max. snelheid niet eens.
Dus is het nutteloos om zo'n fietscomputer te gaan verplichten. En zonder vaste snelheidsmeter kan je mensen ook niet bekeuren voor te hard rijden.

Bij gemotoriseerde voertuigen is het hebben van een goed werkende snelheidsmeter verplicht. Hierdoor kan je dus wel beboet worden voor het overschrijden van de max. snelheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het enige juiste antwoord.

Andere antwoorden (7)

Omdat het onwaarschijnlijk is dat daar ernstige ongelukken uit zullen voortkomen.
Alhoewel dat bij het hard fietsen af en toe best wel mogelijk zal zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, de maximum snelheid geldt alleen voor gemotoriseerde voertuigen.
Je kan een boete krijgen voor gevaarlijk verkeersgedrag. Maar omdat fietsers en voetgangers maar moeilijk een gevaarlijk hoge snelheid kunnen krijgen, is er in de wet geen maximumsnelheid opgenomen. Dus kun je geen wet overtreden voor alleen de snelheid, en dus kun je geen boete krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is voor fietsers geen maximum snelheid. Zelfs onder art 22 RVV (bijzondere maximum snelheden) word de fiets niet genoemd.
AWM
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-) ik ben te oud... in mijn jeugd was er wel degelijk een maximum snelheid van 30km per uur, maar die is blijkbaar ingetrokken...
net als mijn antwoord :-)
AWM
14 jaar geleden
Ok, komt voor....
Dus vroeger had je echt een max. snelheid voor rijwielen? Hoe maten ze dat, ga je je afvragen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de maximum snelheid die op borden staat aangegeven is geldig voor alle verkeer (bestuurders)dus ook voor fietsers.
Als je door te hard fietsen of lopen het verkeer in gevaar brengt kun je wel degelijk een boete krijgen.
Het zogenaamde kapstokartikel WegenVerkeersWet Artikel 5 geldt ook voor fietsers en voetgangers.
Dit regelt gedragingen die niet expliciet in andere artikelen zijn benoemd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien de Wegenverkeerswet 1994 de bron is van bij AMvB vastgestelde maximale verkeerssnelheden, en aangezien een gewone "fiets" geen begrip is dat toepassing vindt in het wegenverkeerswet 1994;
Dat is de reden waarom een politieambtenaar (of soortgelijke bevoegde ambtenaar in de zin van de wegenverkeerswet) geen mogelijkheid heeft om een bekeuring uit te schrijven aan een fietser (op een gewone fiets, en niet een fiets met trapondersteuning) voor overtreding van de maximum snelheid binnen (en buiten) de bebouwde kom.

(Los van alle andere mogelijkheden die een politieambtenaar heeft om een fietser te bekeuren voor onverantwoord gedrag op het openbare weg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom de politie niet kan bekeuren voor de maximumsnelheid voor de fiets is omdat binnen het RVV (Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens) nadrukkelijk gesproken wordt over het type voertuig waarvoor de maximum snelheid geldt: de fiets wordt hierbij niet genoemd.

Er is één snelheidsbepaling waarvoor de fietser wel strafbaar is:

"RVV Artikel 19
De bestuurder moet in staat zijn zijn voertuig tot stilstand te brengen binnen de afstand waarover hij de weg kan overzien en waarover deze vrij is."

Bestuurders in het RVV zijn alle weggebruikers behalve voetgangers.

De maximumsnelheid voor de fietser wordt dus niet bepaald door kilometers per uur, maar door de combinatie zicht/remweg.
Bronnen: