Kan een moeder alimentatie krijgen van de ex die het kind erkent heeft,en tegelijkertijd van de biologische vader?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

Volgens mij kan een moeder alleen alimentatie vragen aan degene die het kind erkent. Wilt ze alimentatie van de biologische vader, dan moet ze kunnen bewijzen dat hij dat ook is en niet degene die het kind heeft erkent. Met het gevolg dat de biologische vader alimentatie moet geven aan de moeder, maar de ex die het had erkent zonder de biologische vader te zijn zal waarschijnlijk dan geen alimentatie meer moeten betalen. Natuurlijk kan je altijd onderhandelen met die ex om van hem toch alimentatie te krijgen, maar juridisch kan je geen druk zetten als hij officieel de vader niet is.
Dit is wat ik denk van hoe rechters zullen redeneren.
Het zou toch raar zijn dat je van 2 mensen alimentatie krijgt terwijl het om hetzelfde kind gaat. Aangezien alimentatie betekent dat de officiële biologische vader (of moeder in andere gevallen) in de kosten deelt met de partner die het kind ten laste heeft. En aangezien iemand maar 1 biologische vader heeft kan je dus volgens mij 'aar van 1 iemand alimentatie afdwingen.
Wie weet dat er een sluwe advocaat bestaat die toch nog een achterpoortje kent in de wet... Tegen de juiste vergoeding zal die willen meewerken, maar of je daarmee dan winst hebt is niet zeker...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, het is niet mogelijk dat beide mannen alimentatieplicht voor het kind krijgen. Een kind kan namelijk maar één vader hebben.

Het is in principe wel mogelijk om het vaderschap te verleggen naar de biologische vader en daarmee ook de alimentatieplicht; zelfs als de biologische vader dit niet wil. Dat vergt 1) vernietiging van de erkenning en 2) een nieuw vaderschap nl van de biologische vader.

Ad 1)
De erkenning kan vernietigd worden wanneer blijkt dat de erkenner niet de biologische vader van het kind is. De vernietiging heeft terugwerkende kracht tot het moment van de geboorte. Dit heeft veel consequenties. Zo kan dit bijv. betekenen dat alimentatie die hij reeds heeft betaald door hem wordt teruggevorderd.
Een verzoek tot vernietiging dient bij de rechtbank te worden ingediend via een advocaat. Het initiatief daarvoor kan afkomstig zijn van: hemzelf, de moeder, het kind, of het openbaar ministerie (bijvoorbeeld als de erkenning een schijnhandeling was). Niet door de biologische vader.

Ad 2)
De biologische vader kan het juridisch vaderschap krijgen door het kind te erkennen maar dat vergt dat hij vrijwillig meewerkt. Anders via gerechtelijke vaststelling van het vaderschap (met DNA-onderzoek). Een verzoek daartoe kan worden gedaan door het kind of anders door de moeder (indien het kind jonger dan 16 jaar is). De vaststelling heeft terugwerkende kracht tot het moment van de geboorte.
Let op: de moeder heeft niet ongelimiteerd de tijd om het verzoek te doen. Deze optie vervalt namelijk 5 jaar na de geboorte, dan wel 5 jaar na het bekend worden van de identiteit en/of de verblijfplaats van de vermoedelijke verwekker. Voor het verzoek door het kind is er géén vervaltermijn. Dit kan zelfs nog als de biologische vader inmiddels overleden mocht zijn.
Het ongedaan maken van de erkenning (vernietiging) heeft tot gevolg dat de erkenner nooit de vader van het kind is geweest. De situatie zoals die was voor de erkenning keert dan terug.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus +
kort en krachtig: er kan maar één persoon zijn die kinderalimentatieplichtig is.