Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mag je reclame maken voor een niet-bestaand bedrijf?

Op Comedy Central is vaak een reclame voor Veridian Dynamics ofzo, en na wat research kwam ik erachter dat dit is voor het bedrijf van het programma " better of Ted" . In de reclame word echter nergens gemeld dat het nep is of voor een tv-programma. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Research?? :P Had gewoon nog even 2 minuten gekeken, je wordt er mee doodgegooid met die reclames van 'Better off Ted!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Zolang er geen wet is die zoiets verbiedt mag dat. En er is geen wet die dat verbiedt.
(Lees meer...)
AWM
14 jaar geleden
Ja, zolang ze geen geld genereren door dingen te beloven die ze niet doen.

Ik kan me nog een reclame herinneren voor... ik geloof het dat 7-up was, die maakte reclame voor een fictief drankje (tjoekie oid).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zolang je de advertentie maar betaald zal de radio of tv zender het een zorg zijn of jouw bedrijf wel bestaat, maar wat schiet je ermee op??
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf wat de reclame precies zegt. We hebben uitgebreide wetten over misleidende informatie in reclames, dus als de reclame je een nieuwe auto voor een tientje kan het zeker zo zijn dat dat verboden is. Dat soort rechtzaken zijn ontzettend ingewikkeld en omstreden, maar gebeuren wel. Als het echter niks duidelijks beloofd of het heel erg duidelijk nep is zal niemand de moeite nemen er een zaak over te beginnen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is geen reclame voor een bedrijf, maar voor het tv-programma.

En het werkt - want je stelt er hier vragen over, je bent ermee bezig, en je houdt anderen ermee bezig.

Overigens een briljant programma, als je het mij vraagt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit mag niet. Er zijn wetten dat dit tegengaan. Het is zelfs verboden om iets in een reclame folder te plaatsen wanneer er te weinig producten op voorraad zijn. Als men iets in reclame zet dan moeten de producten voorhanden zijn en tevens ook in voldoende getallen.

Reclame maken voor een product of dienst waar helemaal geen voorraad aan is (lees onbestaande) is bijgevolg ook totaal verboden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja tuurlijk mag dat, waarom zou dat niet mogen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag wel reclame maken voor iets wat niet bestaat, je mag het echter (een product b.v. ) niet aanbieden voor een bepaalde prijs. Wat je beloofd te kunnen leveren, dien je ook te leveren. Daarnaast mag je geen misleidende reclame maken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding