Samen koophuis, wil huis huren, hoe zit het met huurtoeslag?

Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben samen een koopwoning. Mijn (ex)man gaat deze overnemen. In de tussentijd wil ik een woning huren. Kan ik al huurtoeslag aanvragen (en krijgen)? Wat zijn de gevolgen als ik mij inschrijf op het nieuwe adres (terwijl ik dus nog half-huiseigenaar ben)? Voordat alles geregeld en de scheiding erdoor is, zijn we denk ik een half jaar verder. Iemand tips/ervaringen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K

Antwoorden (2)

Huurtoeslag wordt alleen gegeven als de aanvrager aan de financiële eisen voldoet, dus slechts een gering vermogen, inkomsten tot een vastgestelde hoogte. Zolang je (veel) vermogen hebt, ook in de vorm van aanspraak op de waarde van een half huis ( hypotheek verrekend) , dan komt die toeslag er niet. Je kunt het natuurlijk wel proberen aan te vragen en het wordt wellicht ook betaald ( controle is vaak achteraf), maar dan is het nog steeds een voorschot dat terugbetaald moet worden . Inschrijven op een nieuw adres is als zodanig toegestaan, maar met de huurtoeslag zou ik wachten tot de scheiding en verdeling er door zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
U kunt huurtoeslag aanvragen, als u voldoet aan de voorwaarden van huurtoeslag.
1 van de voorwaarden is dat het (gezamenlijk) vermogen op 1 januari 2014 niet meer is dan € 42.278 U bent in gemeenschap van goederen getrouwd, dus uw deel is € 21.139 Zie bron 1.

De verdeling bij de aangifte 2014 van een eventueel vermogen is niet relevant. Als het huis in de loop van 2014 verkocht zou worden en er is overwaarde, dan is de uitkering van de helft van de overwaarde aan u eveneens geen belemmering voor de huurtoeslag 2014. Het geld staat immers niet op uw rekening op 1 januari 2014.

Uw situatie voor de huurtoeslag moet wel in 2015 opnieuw bekeken worden. Weer geldt dat het vermogen niet hoger mag zijn dan € 21.139 – peildatum 1 januari 2015. Als het vermogen hoger is en u heeft huurtoeslag gekregen in 2014, zult u de huurtoeslag moeten stopzetten.
fisbel