Wat betekent het concreet als illegalen niet meer strafbaar zijn in Nederland?

Met andere woorden. Iemand is illegaal wordt opgepakt en krijgt geen enkele straf? Of alleen geen boete maar wel uitzetting?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Illegaal zijn is net zo strafbaar als "illegaal downloaden" in Nederland. Het is meer een spreekterm dan een juridisch begrip. Net zo als je gewicht zegt wanneer je massa bedoelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De krantenkop: "Illegaal zijn wordt waarschijnlijk strafbaar gesteld" klinken dan ook zo krom als een hoepel.

Het beste antwoord

Je kunt niet zeggen dat illegaliteit niet meer strafbaar is, want die veelbesproken wetgeving is er nooit gekomen. Nu dat definitief niet doorgaat verandert er dus concreet helemaal niets.
teusvh
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het blijft inderdaad zo vaag.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (2)

Als je niet strafbaar bent, gebeurt er helemaal niets op strafrechtelijk terrein. Niet opgepakt of voor de rechter gebracht. Een probleem natuurlijk is dat een vluchteling zal proberen legaal in dit land te mogen verblijven en nu in Nederland veel mensen en de politiek idem bang zijn voor buitenlanders ( xenofobie) is het niet makkelijk legaal te worden in Nederland. Eigenlijk moeten we ons met elkaar schamen dat we mensen die dringend hulp nodig hebben gewoon laten stikken. Zo'n rijk land en zo egocentrisch.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Concreet betekend dat je dan niet gearresteerd kan worden, alleen vanwege het feit dat je illegaal bent.
Je mag ook niet staande gehouden worden op verdenking van illegaliteit, als dit de enigste reden is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt helaas wél vastgezet worden om uitgezet te worden. Je kunt helaas wél staande gehouden worden op verdenking van illegaal zijn als enige reden. Dat het officieel niet mag is iets anders dan wat er in realiteit gebeurd!! http://www.vluchtelingenindeknel.nl/2011/09/nederland-mag-van-brussel-geen-illegalen-vastzetten/
http://nos.nl/artikel/484711-pvda-opheldering-vastzetten-jongen.html