kan een stichtingsbestuur ook besluiten nemen als quorum niet aanwezig is?

een stichtingsbestuur heeft onderling ruzie. bestuursleden stemmen systematisch tegen of -erger- ze blijven gewoon weg van de vergadering waardoor het quorum ontbreekt. in de statuten is niets bepaald over wat er moet gebeuren als het quorum ontbreekt. hoe moet je dan handelen?

Toegevoegd na 1 uur:
naar aanleiding van het tweede antwoord: in de statuten -heb ik hier voor mij liggen- is daarover niets bepaald!

Toegevoegd na 1 uur:
naar aanleiding van het tweede antwoord: in de statuten -heb ik hier voor mij liggen- is daarover niets bepaald!

Toegevoegd na 16 uur:
ik zie in de statuten dat een quorum alleen voorgeschreven wordt voor bepaalde rechtshandelingen (aankoop van onroerend goed en zo). betekent dit dat in andere gevallen geen quorum vereist is?

Toegevoegd na 16 uur:
ik zie in de statuten dat een quorum alleen voorgeschreven wordt voor bepaalde rechtshandelingen (aankoop van onroerend goed en zo). betekent dit dat in andere gevallen geen quorum vereist is?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (2)

Als het goed is, is dat in de statuten geregeld. Meestal kan je volstaan met binnen bepaalde termijn, een tweede vergadering uit te schrijven, die dan, ondanks het ontbrekende quorum, wel besluiten kan nemen. Ik zou de staturen maar eens op gaan zoeken. Eventueel bij de Kamer van Koophandel opvragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als de statuten daar niets over bepalen kun je aan de rechter vragen om de besluiten die nodig zijn te nemen. Die zal uiteraard eerst de ontbrekende bestuursleden oproepen, en vragen hoe het zo gekomen is dat je bij hem terechtkomt.
Daarvoor is wel bijstand van een advocaat gewenst, en die kan je ook alle details vertellen van deze procedure.

Toegevoegd na 1 uur:
Je kunt ook bellen met de notaristelefoon. Zij zijn specialist op dit gebied. Kost slechts een paar euro, en je hoeft er de deur niet voor uit. http://www.notaris.nl/notaristelefoon

Toegevoegd na 2 dagen:
Als een quorum slechts verplicht is voor met name genoemde besluiten, geld het voor andere besluiten logischerwijze niet. Maar pas wel op! Voor een niet-jurist is het soms lastig om de statuten correct te interpreteren. Bovendien kan er wetgeving (Burgerlijk Wetboek) van toepassing zijn op bepaalde handelingen van het bestuur. Dat hoeft dus helemaal niet in de statuten te staan. Mijn suggestie is om de Notaristelefoon te bellen en daar de vraag voor te leggen.
teusvh