Kan een overledene erven? En wat betekend dat dan voor schuldeisers?

En vriend van mij heeft een cafe...een vaste klant heeft in t bijzijn van getuigen een behoorlijke schuld opgebouwd...hij verwachtte veel te erven, maar overleed voor hij kon erven...wat kan mijn vriend nu doen om de schuld te vereffenen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (4)

rekening indienen bij de nabestaanden en hopen dat er betaald wordt ( en de les leren dat je niet op de pof moet schenken
anneliez
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk niet dat je dat direct bij de nabestaanden kan doen, ik denk dat je daarvoor bij de notaris moet zijn.
Een overledene kan niet erven alleen een erfenis achterlaten, ook een negatieve erfenis. Als je vriend graag geld wil hebben kan hij denk ik het beste bij de notaris (of waar dan ook, maar de notaris gaat over de erfenis) laten weten dat er een schuld is en die komt dan in de erfenis van deze persoon.
Als de familie of andere erfgenamen de erfenis van die persoon aanvaardt zullen zij voor de schulden moeten opdraaien. Als zij de erfenis beneficiair aanvaarden zal de schuld verrekend worden met het fortuin van de overledene, jij krijgt dan betaald wat die persoon jou kan betalen, als dat niets is krijg je niets, als hij alles kon betalen krijg je alles. Als er na het verrekenen nog wat overblijft gaat dat naar de erfgenamen toe.

Als ze de erfenis niet aanvaarden zal je vriend waarschijnlijk geen geld krijgen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kijk...das nou nuttige info....thnx Lima
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het moet wel een aantoonbare schuld zijn. Ik weet niet of een caféschuld hier onder zal vallen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je aanvulling, JanLast. Goed punt.
Ik denk dat je vriend kan fluiten naar zijn geld want in de horeca dien je net als bij winkels direct af te rekenen.
Dat je vriend hem op de pof heeft laten drinken en geheel zijn verantwoording en hier kun je niets tegen ondernemen.

Toegevoegd na 32 seconden:
en geheel= is geheel
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja een overledene kan erven, dan word deze erfenis doorgeschoven naar kinderen of familie van deze persoon.
U zult daar dan ook moeten zijn om uw betaling te krijgen van de schulden.
De nalatenschap hoeft niet perse afgehandeld te worden door een notaris.
Maar de vraag is of uw vriend sterk staat met de bewijsvoering.
U zegt;.....een vaste klant heeft in t bijzijn van getuigen een behoorlijke schuld opgebouwd…
Uw vriend heeft geen schriftelijke schuldbekentenis van die klant en daarmee heeft hij alleen een verklaring van getuigen en dat is niet voldoende.
Wat u zou kunnen doen is een verklaring van die getuigen op papier te zetten en daarmee naar de erfgenamen te gaan in de hoop dat ze die rekening vrijwillig willen betalen.
Willen ze dat niet dan zou ik er geen rechtszaak aan verspillen want de bewijsvoering is onvoldoende.