Als een minderjarige een naaktfoto van zichzelf verstuurt, is deze dan strafbaar?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Volgens mij niet, alleen mensen die het zien of opslaan of verspreiden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij maakt hem helemaal mooi. Je opent nietsvermoedend een bericht: strafbaar. Opslaan gaat automatisch bij veel diensten.
fisbel
9 jaar geleden
Ja strafbaar. Lees het artikel
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/2052268/2009/08/29/lsquo-Stuur-nooit-naaktfoto-via-internet-rsquo.dhtml

Het beste antwoord

Ja, dat is strafbaar. Het verspreiden van naaktfoto's van minderjarigen is strafbaar, de wet maakt daarin geen uitzondering voor de leeftijd van de verspreider. In de praktijk worden minderjarigen hier alleen zelden om vervolgd, hoewel er pas nog een zaak over is geweest. Niet in Nederland, dacht ik. Zal kijken of ik de link kan vinden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Deze: http://nos.nl/op3/artikel/637123-amerikaanse-tiener-aangeklaagd-voor-fotosexting.html

Ging over een jongen in de US. Met uitleg erbij dat in Nederland dezelfde regel geldt, maar dat inderdaad zelden vervolgd wordt bij minderjarigen:

"En dat geldt voor Nederland ook. Als je de tussen de 12 en 18 jaar bent en je maakt een naaktfoto van jezelf, maak je eigenlijk kinderporno. En ook als je die dan verspreidt, ben je strafbaar. De regels zijn daarmee strenger dan voor echte seks - dat mag vanaf je zestiende.

Toch worden minderjarigen bijna nooit vervolgd. "Het is misschien een of twee keer gebeurd. Er zijn wel een paar honderd meldingen per jaar over het verspreiden van bloot materiaal", zegt een woordvoerder van het Openbaar Ministerie. "Dat wordt vaak opgelost door een gesprek tussen de politie en de betrokkenen en hun ouders. Het is vaak niet nodig om een minderjarige meteen een strafblad te geven, omdat zedendelicten daar nooit meer afgaan."