Valt een supermarkt in het kader van strafrecht of bestuursrecht onder openbare ruimte?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (1)

Openbare ruimte is eigenlijk ruimte die niemand persoonlijk kan afschermen. Echter, in het kader van strafrecht zou de rechter een supermarkt als openbare plek kunnen aanduiden (in het kader van het opleggen van beperkingen) aangezien dit doorgaans voor een ieder toegankelijk is. Echter, in het bestuursrecht lijkt me dat niet mogelijk. Openbare ruimte is volgens een bestemmingsplan immers wat anders dan detailhandel. Dit laatste durf ik niet zeker te zetten, maar gezien het bestuursrechtstelsel lijkt me dat opgaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je goed je eigen vraag naleest zie vind je het antwoord. Je spreekt over een eigenaar, dat duidt op eigendom en als je dan beter kijkt zie je dat geheel onder het privaatrecht valt! Privaatrechtelijke aspecten zijn geregeld in het burgelijk wetboek. Eigendom is geregeld in boek 5 van het bw. Het afschermen van je supermarkt door de eigenaar, bijv. door het te sluiten (bijv. midden op de dag omdat t onrendabel is om open te zijn), is dan ook niets anders dan het uitoefenen van eigendomsrecht! Een privaatrechtelijke kwestie doorgaans, tenzij hij door het bestemmingsplan (bestuursrecht) niet open mag zijn, maar als hij vrijwillig zijn supermarkt sluit is dat een privaatrechtelijke zaak en heeft dat niets met bestuursrecht of strafrecht te maken. in het strafrecht is openbare ruimte niet zo van belang, tenzij een artikel een bepaalde gedraging in t openbaar verbiedt OF bij het opleggen van beperkingen (bij mijn weten). In het laatste geval kan de rechter, in enkele gevallen, bijv. tegen een veroordeelde zeggen dat hij bepaalde openbare gelegenheden zou moeten mijden. Doorgaans zal dat niet de supermarkt niet zijn, maar in theorie zou t volgens mij kunnen. Oftewel, in het strafrecht speelt t een minder belangrijke rol dan in het bestuursrecht of t privaatrecht. Overigens veronderstel ik dat je afschermen bedoelde afschermen in t algemeen en niet voor enkel iemand. Bij het opleggen van een winkelverbod gelden regels, het eigendomsrecht is namelijk niet absoluut.misschien kan je uitleggen wat je precies wilt weten, dan kan ik t misschien helderder uitleggen.