Heb ik recht op extra aanvullende bijstand als ik zelf pensioen met betalen?

Als beginnend fysiotherapeut is het nu moeilijk een baan te vinden, maar kan ik gelukkig een paar uur per week werken in een praktijk. Daardoor verdien ik niet veel en ontvang ik aanvullende bijstand. Mijn werkgever heeft geen pensioenregeling. Iedereen die werkt als fysiotherapeut in de vrijgevestigde praktijk in Nederland is verplicht pensioen bij SPF op te bouwen. Ik ben hierdoor verplicht 170 euro per maand te betalen, waardoor ik bijna niet meer rond kan komen. Heb ik nu recht op extra aanvullende bijstand van de gemeente? Zo nee, zou het voor mij dan voordeliger geweest zijn als mijn werkgever wel een pensioenregeling had?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Volgens mij is niemand verplicht een pensioen op te bouwen.
Verder is pensioen een spaarpotje voor later, en de gemeente gaat voor jou géén spaarpotje opbouwen.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik ben wel degelijk verplicht pensioen te betalen. www.fysiopensioen.nl:
De pensioenregeling van pensioenfonds voor Fysiotherapeuten is een wettelijk verplichtgestelde beroepspensioenregeling vanaf 1978. Iedere fysiotherapeut werkzaam in de vrijgevestigde praktijk in Nederland en jonger dan 65 jaar is verplicht om deel te nemen aan de pensioenregeling. Ik doe het uiteraard liever niet op dit moment gezien het weinige aantal uren wat ik werk, maar ik kan een fikse boete krijgen als ik het niet doe.
Ik heb mijn aanvankelijke antwoord verwijderd – inclusief uw en mijn reactie.
U schrijft: mijn werkgever heeft geen pensioenvoorziening. Daardoor ben ik op het verkeerde been gezet. Want u bent wel degelijk collectief verzekerd. U draagt verplicht pensioen af aan het SPF.
De gemeente kan in elk geval dit pensioen niet als vermogen zien – en u verplichten dit vermogen bij (aanvullende) bijstand op te eten.

Blijft de vraag of u recht heeft op extra aanvullende bijstand nu uw inkomen zo laag is. De te betalen pensioenpremie is toch gekoppeld aan de hoogte van uw loon? Hoe de gemeente voor u de rekensom maakt is mij niet bekend. Als uw netto inkomen vanuit de fysiotherapie lager is dan het sociale minimum, krijgt u aanvullende bijstand. In uw netto inkomen zit de verplicht te betalen pensioenpremie lijkt me verdisconteerd. Net als de te betalen belasting. Het ontbrekende deel om tot een sociaal minimum te komen krijgt u als aanvullende bijstand uitgekeerd. Of u daarmee rond kan komen is geen vraag voor de gemeente.

Hoe ik uw vraag dus moet interpreteren, weet ik eigenlijk niet zo goed. De verplicht te betalen pensioenpremie is een beetje een molensteen om uw nek, maar is geen reden voor meer aanvullende bijstand. De berekening voor aanvullende bijstand is immers al gemaakt toch?
fisbel
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het aanpassen van uw antwoord. Dat ik kan rondkomen is uiteraard geen argument in deze zaak, maar geeft wel de noodzaak voor mij aan. De essentie van mijn vraag is eigenlijk:
1. Heb ik recht op extra aanvullende bijstand?
2. Zo nee, was ik gunstiger uit als mijn werkgever de pensioenpremie zou betalen? Als het antwoord op beide 'nee' is, dan kan ik me erbij neerleggen en is het vooral voor mij vervelend dat ik verplicht pensioen moet betalen. Uw antwoord er kortweg op neer dat ik geen recht heb op aanvullende bijstand. Ik heb nog 0 pensioen opgebouwd, dat moet ik vanaf deze maand voor het eerst verplicht betalen. U zegt dat ik dit gelijk moet gaan op eten? (Dat vind ik geen probleem, want dan kan ik rondkomen). Ik heb dan ook SPF gebeld, maar die gaven aan dat het niet mogelijk was om dit pensioen op te eten. Ik moet van mijn netto inkomen zelf het pensioen betalen.
Stel dat mijn werkgever toch pensioen zou betalen, maar mij minder netto betaalt, zou ik dan wel meer aanvullende bijstand ontvangen? Hier ben ik benieuwd naar, want dat zou betekenen dat mensen met aanvullende bijstand gunstiger uit zijn als hun werkgever de pensioenpremie betaalt.
fisbel
9 jaar geleden
U heeft mijns inziens geen recht op extra (meer) aanvullende bijstand vanwege betaling pensioen.
Mijn mening is dat u valt onder een collectieve voorziening pensioenopbouw (met verplichte pensioenafdracht). En dat u een eventueel opgebouwd pensioen NIET op hoeft te eten. Zo staat het ook in mijn antwoord vermeld. En het correspondeert met het antwoord dat het SPF u gaf. Wie het pensioen afdraagt? Meestal de werkgever. Maar ik weet niet of dat bij u zo is. Het maakt mijns inziens geen verschil voor de aanvullende bijstand wie de verplichte pensioenbijdrage betaalt: u of de werkgever.