uit de gemeentelijke basisadministratie gezet en legitimatiebewijs kwijt,wat nu?

Ik ben uit de gemeentelijke basisadministratie gezet omdat ik niet woonde op het adres waar ik stond ingeschreven. Mij inschrijven op het adres waar ik woon is ook geen optie, omdat ik hiervoor geen toestemming heb van de verhuurder waarschijnlijk ivm hogere afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting ed. Mij inschrijven bij familie of vrienden is om de zelfde reden evenmin een optie. Nu zou ik kunnen proberen om op het adres van familie of vrienden een briefadres aan te vragen en in het uiterste geval mij in te schrijven bij het leger des heils. Dit zal echter ook niet zomaar gaan omdat mijn zakken recent zijn gerold en ik geen legitimatiebewijs meer heb. Om een nieuw legitimatiebewijs aan te vragen moet ik ingeschreven staan bij een GBA en om mij in te schrijven heb ik een legitimatiebewijs nodig.
Alvorens door verschillende instanties van het kastje naar het muurtje gestuurd te worden stel ik hier dus nu de vraag wat ik nu het beste kan doen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je op je huidige woonadres inschrijven. Al je een huurcontract hebt, kan je verhuurder dat formeel niet tegenhouden.
ronron1212
9 jaar geleden
Mij inschrijven op het adres waar ik woon is ook geen optie, omdat ik hiervoor geen toestemming heb van de verhuurder waarschijnlijk ivm hogere afvalstoffenheffing, waterschapsbelasting ed. deze snap ik net wat heeft dat te maken met het niet kunnen inschrijven je woont daar toch?
Antoni
9 jaar geleden
De burgemeester (of een ambtenaar namens hem) kan het probleem met de GBA oplossen. Jij moet alleen wel een adres hebben dat je kan opgeven bij de GBA.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ronron12 Waarschijnlijk huurt vraagsteller een kamer in een woning waar minimaal nog 1 persoon woont. Er worden heffingen voor de woning betaald conform het 1-persoonstarief, terwijl er dus daadwerkelijk sprake is van bewoning door meerdere personen. Dus eigenlijk het meerpersoonstarief zou moeten gelden, wat ook daadwerkelijk gaat gebeuren als vraagsteller zich inschrijft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verhuurder woont op het zelfde adres, ik huur een studio bij haar op het terrein en zij zit niet op die extra kosten te wachten. Helaas wilt ze ook niet aan een huurcontract en hebben we slechts een mondelinge overeenlomst. Ik ben ook niet in de positie om er over te klagen, het is dit of dakloos. Kopen is voor mij in mij eentje geen optie en voordat ik aan de beurt ben voor een sociale huurwoning via de woningbouwvereniging ben ik minstens 4 jaar verder, Ik wordt er een beetje treurig van dat ik nu als een soort van illegaal behandeld word terwijl ik gewoon werk en belasting betaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoezo "niet in de positie om er over te klagen" ? Je woont er daadwerkelijk en je betaald een "normale" huur ?
Dan is er sprake van een huurovereenkomst. Vraag je verhuurder om een (eenvoudig) "hospita-huurcontract" en accepteer evt. wat hogere huurprijs als bijdrage in de extra kosten die ontstaan. Vervolgens schrijf je je in bij de Gemeente.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je werkt en belasting betaald dan is er toch een adres bekend bij beide?
@compris; Dat betekent ook dat het inkomen veranderd van de eigenaar. Misschien heeft ze daar ook niet zoveel zin in om minder belasting centjes terug te krijgen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Je inschrijven op het adres waar woont is de enige optie ! Dat ben je namelijk verplicht !!! (zoals je inmiddels gemerkt hebt) Toestemming heb van de verhuurder heb je hiervoor niet nodig. compis heeft gelijk, ook een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig en je betaalt je huur, neem ik aan, via de bank. Dat is bewijsbaar en dus heb je recht op huurbescherming. Je kúnt niet zomaar het huis uit gegooid worden ! Maar dan nog: geen GBA = geen rijbewijs, paspoort, uitkeringen enz. Het is dát, of gedonder met je huurbaas: aan jou de keuze...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar heb ik ook over nagedacht en denk ook dat dat is wat ik ga doen, maar hoe ga ik mij inschrijven zonder legitimatiebewijs en hoe ga ik een nieuwe aanvragen zonder dat ik ergens sta ingeschreven. op dit moment ben ik een spookburger.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Geen idee, maar je bent niet de eerste persoon waarvan de identiteitspapieren gestolen worden. De ambtenaar aan de balie kan je het beste verder helpen. In elk geval moet je bij de politie aangifte doen van het verlies/de diefstal.
fisbel
9 jaar geleden
@Rikkierik:
Het inkomen van de huurbaas wijzigt niet door de ontvangen huur.
Wel kan vanwege het inkomen huurder de huurtoeslag wijzigen. Huurder is medebewoner als er geen huurcontract is. Beide inkomens tellen dan voor de huurtoeslag. Mét huurcontract is huurder onderhuurder. Er is geen gemeenschappelijke huishouding. Het inkomen van de onderhuurder telt dan niet mee. In de situatie van huur met huurcontract zou er met € 10 extra huur als compensatie voor extra te betalen gemeentelijke belastingen dus geen nadeel zijn voor de verhuurder. Zie de tarieven van een willekeurige gemeente in Nederland:
http://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/?caseid=%7BE35FC750-D5F1-4B57-8061-53BE9CF3FA9D%7D
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Oze: je hebt wel degelijk toestemming van de verhuurder nodig om je op een adres in te schrijven. Gelukkig maar, want anders zou iedereen zich zomaar op een willekeurig adres kunnen inschrijven, dus ook op jouw adres.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een huurder geeft je toestemming om in zijn/haar huis te wonen. Dat impliceert de toestemming.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, huurder kan waarsch. uiteindelijk zijn 'recht' halen door zich toch in te schrijven bij de gemeente, ook als de verhuurder dat niet wil, want hij woont er immers inderdaad. Maar aangezien de verhuurder niet meteen zal instemmen, zal dit niet zomaar gaan en zal er nogal wat tijd/gedoe aan vast hangen. Een verder zal de verhuurster zich dan natuurlijk nog wel 3 x bedenken voor ze de huur verlengt/zal ze hierna wel wat moeite willen doen om de deal te beëindigen, ben ik bang.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dat ben ik allemaal met je eens. Maar "gedoe" is er toch al. En vanwege de afhankelijke positie van de huurder is er dan ook een wettelijk geregelde huurbescherming. Lollig is het niet, maar door zich niet aan zijn verplichting zich in te schrijven heeft de vragensteller het ook wel een beetje over zichzelf afgeroepen.
Antoni
9 jaar geleden
Uhmramon, men is verplicht zich binnen vijf dagen na de verhuizing in te schrijven bij de gemeente. Tijd zal het dus vrijwel niet kosten, tenzij men bewust de wet overtreedt. De verhuurster mag de huurder niet dwingen de wet te overtreden. Ook dat is tegen de wet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Huurbescherming versus woongenot. Met een beetje moeite kan mijn huur rond de 100,- per maand naar beneden. (puntensysteem)
Maar ik maak (gratis) gebruik van een schuur waar niks over in mijn contract staat. Dit geldt voor de vraagsteller mogelijk voor een tuin, parkeerplaats enzovoorts.
Vergeet ook niet dat de vraagsteller vlakbij de verhuurder woont, gezellig om daar problemen mee te hebben.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fisbel Het gaat niet uitsluitend om Gemeentelijke Heffing, ook waterschap (zuiveringsheffing) kent een 1persoons- en meerpersoontarief.

Antwoorden (4)

Ik vermoed dat je niet bent uitgeschreven bij het GBA. Dat gebeurt volgens mij namelijk maar bij drie verschillende gebeurtenissen. Bij Ministerieel besluit (actueel voorbeeld is de Syrie gangers), bij emigratie (lijkt mij niet van toepassing) en als er een fout wordt geconstateerd die tot uitschrijving noopt. En zo ongeveer de enige fout die tot uitschrijving kan leiden is als je dubbel bent opgenomen in het GBA waarna men een van de dossiers verwijderd.

Waarschijnlijker is dat je nu zonder adres in het GBA vermeld staat.

Mijn advies is om via www.mijnoverheid.nl je GBA gegevens te controleren (je hebt daarvoor een DigiD nodig maar dat kan op basis van je BSN nummer aagevraadg worden). en daarna eventueel een tijdelijk briefadres aan te vragen (tot je uit je huur gedoe bent). Daarnaast zou ik aangifte gaan doen van de gestolen ID papieren (mocht je dat nog niet gedaan hebben). Dat moet je sowieso doen om nieuwe te krijgen.

Toegevoegd na 1 dag:
Nav de reacties ben ik er achter gekomen dat je ook nog eens kans maakt op een boete van € 325 als je er niet voor zorgt dat je inschrijving op orde is. Zie de bestuurlijke boete op de pagina in de link.

Overigens geldt dit volgens mij ook voor je hospita als die je niet toestaat je op haar adres in te schrijven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als uit onderzoek van de gemeente blijkt dat je niet woonachtig bent op het adres waar je ingeschreven staat krijg je, na een lange procedure, de status VOW (Vertrokken Onbekend Waarheen). In dat geval sta je dus niet meer ingeschreven op een adres.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt maar dat betekent volgens mij niet dat je uit het GBA bent uitgeschreven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wel uit de gemeentelijke basisadministratie, en uit het bevolkingsregister., Je staat hooguit nog ergens landelijk geregisteerd als Nederlander en in leven.
Een paar jaar geleden is een bekende van me hetzelfde overkomen. Hij was uitgeschreven uit de Gemeentelijke BasisAdministratie omdat was geconstateerd dat hij niet meer op het opgegeven adres woonde. De gemeente waar hij was uitgeschreven gaf bij navraag deze reden. De oplossing die door diezelfde gemeente werd geadviseerd was: laat je inschrijven op een postadres. Dat heeft voor de "eigenaren" van dat adres geen enkel gevolg, niet voor een eventuele bijstanduitkering, niet voor een AOW, om maar wat te noemen. De gemeente kan dan haar post aan die persoon kwijt en is helemaal tevreden. Vervolgens een nieuw identiteitsdocument aanvragen en klaar is Kees.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als uit onderzoek van de gemeente blijkt dat je niet woonachtig bent op het adres waar je ingeschreven staat krijg je, na een lange procedure, de status VOW (Vertrokken Onbekend Waarheen). In dat geval sta je dus niet meer ingeschreven op een adres. Je bent echter WEL bekend in het GBA. De gemeente kan dus een foto van jou opvragen welke gebruikt is voor je vorige identiteitsbewijs.

Heb je aangifte gedaan van diefstal? Dat moet je wel eerst doen voor je een nieuw identiteitsbewijs kan aanvragen.

Om alles goed te regelen is het raadzaam contact op te nemen met een juridisch loket of maatschappelijk werker. Zij kunnen jou het best adviseren. Kijk ook uit dat er geen oude boetes of openstaande schulden waren die nu ineens weer terug komen als u weer een GBA adres heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jij moet echt schijt hebben aan de verhuurder. JIJ woont op dat adres, dus JIJ bent daar ingeschreven, klaar. Dat ZIJ haar zaakjes niet op orde heeft, de belasting probeert te tillen of op andere wijze onrechtmatig aan de kost te komen, is niet jouw probleem.

Mijn vriendin heeft zo na een scheiding ruim zes maanden met twee kinderen ZONDER inkomen gewoond door zich te laten overbluffen door de eigenaar van de caravan die ze huurde, terwijl pas achteraf bleek dat ze zich gewoon WEL op een camping kon laten inschrijven in de gemeente EN zo ook recht zou hebben gehad op een uitkering.

Je zult er uiteindelijk wel stront mee krijgen met de verhuurder, maar die is niet te vergelijken met de stront die je krijgt als je straks echt officieel dakloos bent ZONDER ID-papieren.

Op dit moment kun je het beste je licht opsteken bij bijvoorbeeld iemand van het maatschappelijk werk of een stichting die zich bezighoudt met daklozen (want dat ben je officieel). Je laat je nu meezuigen door het criminele gedrag van iemand anders die daar een slaatje uit wil slaan, maar dat hoef je natuurlijk helemaal niet op je te laten zitten. Ze kan jou op geen enkele manier verplichten de wet te overtreden. Feitelijk is het al te ver gegaan en is dat al gebeurd. Het enige wat ze kan doen is jou niet langer toestaan daar te wonen (al zal haar dat nog heel vies tegenvallen als ze probeert van je af te komen ; ook illegale onderhuurders zijn beschermd in dit rare land). Maar dan is ze haar extra centjes wel kwijt, en dat kan een sterk argument zijn.

Ik neig de bal nu helemaal bij de verhuurder te leggen, maar vermoedelijk wist je zelf ook tevoren dat deze constructie niet legaal was en consequenties zou kunnen hebben. Dat je die niet kon overzien of dat je de pakkans onderschat hebt, doet daar niets aan af.