Iemand gebruikt mijn (unieke) ontwerp. Wat te doen?

Per toeval ben ik erachter gekomen dat een winkel in een aangrenzend dorp artikelen verkoopt waarop ze een door mij (uniek) ontworpen figuur gebruiken (zonder mijn toestemming). Ik weet dat copyright bij mij ligt en dat het niet mag, maar weet niet goed welke stappen ik eventueel kan nemen tegenover de eigenaar van de winkel. Het gaat om een (klein) feestartikel waarop de door mij ontworpen figuur gedrukt is. Ik vind het belangrijk dat deze winkel het artikel uit de schappen haalt/mij compenseert, mede omdat ik zelf ook (redelijk succesvol) artikelen verkoop met dezelfde figuur. De afbeelding is uit mijn online portfolio "gejat" en 1 op 1 (onbewerkt) gebruikt. Briefje/mailtje/even bellen met eigenaar winkel snap ik, maar wil graag tips voor als dat misloopt. Ik kan uiteraard zonder problemen aantonen dat ik de figuur ontworpen heb middels bronbestanden/ontwerpbestanden in Adobe Illustrator. Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
ronron1212
9 jaar geleden
je moet weten wie het op de markt brengt de winkelier koopt het waarschijnlijk ergens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou dit persoonlijk proberen op te lossen. Misschien heeft hij het zich niet gerealiseerd en is hij de beroerdste niet. De gang naar de rechter is geen eenvoudige, zeker niet als het ontwerpen niet je beroep is, en het plaatsen op een portfolio op Internet kan als publicatie worden gezien. Je kunt advies inwinnen bij een rechtswinkel, maar in de praktijk is het bijzonder moeilijk je recht te krijgen.
ronron1212
9 jaar geleden
Thomba heb je het vastgelegd recht of niet zo niet heb je geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hoeft niet per se een ontwerp te laten registreren om het auteursrecht veilig te stellen. Kunnen aantonen dat het van jou is, volstaat. Maar heel erg moeilijk is het wel. De gebruiker moet ook kunnen aantonen waar hij het vandaan heeft ; als jij de enige bron bent, zal dat ook vrij duidelijk in een bepaalde richting wijzen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Auteursrecht hoef je niet vast te leggen ronron1212 dat heb je als je de ontwerper bent. Dat kan ik overigens ook heel makkelijk aantonen, o.a omdat ik als ontwerper in het bezit ben van de ontwerpbestanden/bronbestanden. Dit zijn bewerkbare bestanden die niet gepubliceerd worden op internet en dus alleen in bezit van originele maker.. Ik ben wel grafisch ontwerper Marleen maar volgens mij doet dat er niets toe? Op mijn website (portfolio) wordt natuurlijk verwezen naar het copyright (het is dus duidelijk geen publicatie). Daarnaast verkoop ik al enkele jaren mijn producten (met de afbeelding waar het om gaat). Terwijl de bewuste winkelier ze sinds kort verkoopt (en ik ben inderdaad de enige bron Marleen). De figuur is uniek en plaatsgebonden. Maw voor dorpen en steden op meer dan zo'n 25 km afstand niet interessant/nietszeggend.
Ik wil dit in eerste instantie zeker ook persoonlijk oplossen, maar wil wel alvast graag weten wat mogelijke stappen daarna kunnen zijn. Naar de rechter is uiteraard het laatste wat ik wil ;-)

Antwoorden (1)

De eerste en minst verstrekkende mogelijkheid is het sturen van een brief met daarin het verzoek om de inbreukmakende handelingen te staken en gestaakt te houden. Het kan zijn dat de kous hiermee af is en dat het dus niet nodig is om een gerechtelijke procedure te starten. Dit scheelt (beide partijen) een hoop geld. Bovendien kost het (laten sturen) van een dergelijke brief relatief weinig geld. Het kan helpen deze brief door een advocaat te laten sturen om te laten zien dat het u ernst is, maar u kunt ook zelf de waarschuwing doen uitgaan dat u anders rechtsmaatregelen overweegt. Denkt u er aan de brief wel aangetekend te versturen.

Mocht de waarschuwing of sommatie niet helpen, dan biedt de voorlopige voorziening in kort geding het snelst een remedie. Zo'n procedure heeft een voorlopig karakter; er kunnen geen definitieve vorderingen zoals een volledige schadevergoeding worden toegewezen. Met een voorlopige voorziening kunnen wel (toekomstige) inbreukmakende handelingen verboden worden. Doordat er niet heel uitvoerig op de zaak wordt ingegaan komt de rechter snel met een uitspraak, wat een voordeel is van een kort geding. In zeer spoedeisende gevallen kan dit zelfs binnen een paar dagen. De rechtbank kan een dwangsom aan de voorlopige voorziening verbinden om deze kracht bij te zetten.

Uiteindelijk rest dan eigenlijk alleen nog de gang naar de rechter, maar dat houdt wel een risico in. Voor beide partijen. In de regel echter blijkt dreigen stappen te overwegen vaak genoeg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Zou als eerste stap een eenvoudig gesprek met de betrokken verkoper niet het beste zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat uit de vraag naar voren komt dat hij dat zelf wel snapt ;-) Hij vraagt om tips wanneer dat misloopt.
Antoni
9 jaar geleden
Oh, ja, daar heb je gelijk in!