Ja, die zijn illegaal. Het is VERBODEN om fifa coins te kopen en te verkopen. Wie fifa coins verkoopt of bots gebruikt om coins te verzamelen wordt direct verbannen van alle online functies in alle EA-games. Wie coins koopt of promoot wordt milder bestraft. De eerste keer krijg je een waarschuwing in-game en in je e-mail, de tweede keer worden je Fifa Points teruggezet evenals je Ultimate Team clubstatus en de derde keer wordt je permanent verbannen van Fifa Online.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dus niet verboden, je breekt alleen de overeenkomst met FIFA. Een rechter zal er niks aan doen. De vraag is of de sites legaal zijn, niet wat FIFA er van vindt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Althans misschien is het wel illegaal in een bepaald land, maar dat blijkt niet uit je antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://news.futhead.com/posts/editorial/26128-coin-selling-an-uncomfortable-truth Hier een goed stuk erover, EA onderneemt geen actie tegen de sites, de schrijver gokt dat EA een kans zou maken bij de rechter, maar EA onderneemt geen actie.
Ja, althans er is nog geen aanklacht geweest van EA of andere partij, dus een uitspraak van enige rechter ontbreekt. Wellicht dat je met vergelijkbare zaken een gok kan doen wat de uitkomst van zo’n rechtszaak zou zijn. Maar dat blijft dan altijd een gok natuurlijk.

Toegevoegd na 1 dag:
Zijn coinsites legaal?

Ja, die zijn in principe legaal, ondanks dat EA wat dan ook in zijn overeenkomst zet. Die overeenkomst is namelijk tussen de speler en EA. De site heeft alleen te maken met de wet, er is geen wet (zover ik kan zien) die expliciet de verkoop van ingamevaluta tegengaat. Dat de site zich aan allerlei wetten moet houden is vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is maar de vraag of je geld in een rechtszaak gaat steken als ea je straft. Echter, het is handel in valuta, dus er zijn vele wettelijke regels voor de verkopers om aan te voldoen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is maar de vraag of je geld in een rechtszaak gaat steken als ea je straft. Die zin snijdt geen hout of je bedoelt iets heel anders dan wat ik zeg. EA zou geld in de rechtszaak tegen de verkopers moeten steken, de rechter zou de verkoper mogelijk kunnen straffen. "Echter, het is handel in valuta, dus er zijn vele wettelijke regels voor de verkopers om aan te voldoen." Ik snap de hele opzet van je reactie niet. Er zijn ook regels voor het verkopen van alcohol, daarom is alcohol verkopen niet illegaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verkopen van alcohol aan een kind is wel degelijk illegaal, daarom zijn die regels er. Zo zijn er ook regels voor de handel in (virtuele) valuta. Het is alleen lastiger om te achterhalen of die sites daaraan voldoen. Mijn opmerking over een rechtszaak met EA heeft betrekking op mogelijke straffen van EA richting de gamers die op deze manier aan coins komt zoals aangegeven in het eerste antwoord op deze vraag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De vraag is niet of er een mogelijkheid is dat het strafbaar is. Stel dat iemand vraagt is alcoholverkoop via internet legaal? Dan is het antwoord "ja" . Natuurlijk kan je wel 100 punten vinden wanneer het niet legaal zou zijn (als de verkopende partij geen slijter is/geen vergunning heeft/als er aan kinderen verkocht wordt/als er geen belasting/accijns over betaald wordt etc.). Maar in principe mag je alcohol verkopen online net als gamevaluta. Er is geen wet die het expliciet verbiedt. "Het is alleen lastiger om te achterhalen of die sites daaraan voldoen."
Daarom moet je(of ik) dat ook niet doen, maar er een algemeen antwoord over geven. Ik kan toch niet gaan zeggen: Bij de volgende sites is het illegaal (ik heb namelijk de lokale wetgeving gecontroleerd en naast hun praktijken gelegd): website x,y,z. Bij de volgende sites is het legaal : website a,b,c. (ondoenlijk). Anders zou de vraag is X legaal altijd met nee beantwoord moeten worden, je kan altijd wel iets verzinnen dat X illegaal is. Dat zou absurd zijn. Het enige wat je dus kan zeggen is dat het in principe niet illegaal is. De straffen die EA oplegt hebben niks met legaliteit te maken, dat heb ik bij het eerste antwoord al uit proberen te leggen. EA kan roepen wat ze wil, zij zijn niet de wetgever. Het eerste antwoord slaat de plank dus volledig mis. Alleen als de vraag was geweest, is het tegen de overeenkomst met EA dat ik coins koop (kan ik gebanned worden) was dat antwoord logisch. Wetten voor landerlijke valuta gelden volgens mij niet op gamevaluta, net zoals ze niet zomaar van toepassing zijn op drankmunten die bars hanteren. Laat ik het anders zeggen: Zijn coinsites legaal? Ja, die zijn in principe legaal, ondanks dat EA wat dan ook in zijn overeenkomst zet. Die overeenkomst is namelijk tussen de speler en EA. De site heeft alleen te maken met de wet, er is geen wet (zover ik kan zien) die expliciet de verkoop van ingamevaluta tegengaat. Dat de site zich aan allerlei wetten moet houden is vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan best dat ik uiteindelijk ongelijk heb, dat zal dan moeten blijken als EA of een andere publisher/developer een rechtszaak aanspant tegen een coinseller en deze wint zodat jurisprudentie ontstaat. Tot die tijd is het iig onzeker en kan je het niet tegenspreken op een mogelijkheid die niet relevant is (als de coinverkoper een wet overtreedt, die niet expliciet de anti-coinverkoop-via-internetwet is zal ie illegaal bezig zij... ja joh).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ga even een vraag stellen over valuta, valuta als bitcoins (volgens mij ook anders qua wetgeving), ingame valuta en (volgens mij hetzelfde) barmunten. Want ben nu wel nieuwsgierig hoe dat wettechnisch zit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/verschil-nationale-valuta-bitcoins-ingame.537971
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
plusje van mij
De websites zijn legaal om de simpele reden dat deze niet door de rechter zijn verboden ( en uit de lucht gehaald) en dat was de vraag. Of de handel legaal is, is natuurlijk een heel ander verhaal, maar dat was niet de hoofdvraag
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De handel is net zo legaal(of illegaal) als de site is lijkt me. Als de handel in in-game munten illegaal is, is zo'n site het zeker, maar er is gewoonweg niet een heel harde wet te benoemen die de handel, dan wel de site illegaal maken. De rechter zal dus met een soort omweg de site moeten verbieden zoals bij WoW het geval was. Stellen dat de activiteiten van een ander schadelijk zijn voor de bedrijfsvoering van de klagende partij. "De websites zijn legaal om de simpele reden dat deze niet door de rechter zijn verboden" Nou ja, als er morgen een rechter is die het wel verbiedt was het natuurlijk wel altijd al illegaal (lijkt me). Het ontbreken van rechtszaak, maakt mijn uitspraak in die zin onzeker.
De sites zijn legaal maar het kopen van de coins niet, in 3 stappen wordt je gestraft bij het kopen.
Eerst een waarschuwingsmail, tweede keer een club reset en derde keer wordt je verbannen van alle EA games.
Bij coins verkopen of gebruik van bots, een permanente ban
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ook kopen/verkopen van coins is legaal (mag van de wet). Het is tegen de gebruikersovereenkomst die je bent aangegaan met EA (ook wel een EULA). Wellicht bedoelt de vrager de vraag het wel zo (dat weten we niet precies), maar wat legaal is en niet, daar heeft EA niks over te zeggen. Het enige wat ze kunnen doen is je bannen, ze kunnen je niet voor de rechter slepen (als je iets deed wat illegaal was konden ze dat wel).