Wat is de juridische waarde van een wilsbeschikking als het om instructies gaat?

Bij 'Tussen Kunst & Kitsch' zat een man met een driedelig, zilveren theeservies.
Deze bleek iets van € 80.000,- waard te zijn.

Nu is dat servies al enige generaties in de familie. Het was, meen ik, zijn betovergrootvader die in een wilsbeschikking heeft opgenomen dat dit erfstuk in de familie moet blijven; specifiek van vader op zoon.

Mag deze man het servies nu verkopen of kan een (mannelijk) familielid dwars gaan liggen met die wilsbeschikking als juridische spelbreker?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
SimonV
9 jaar geleden
Een codicil (wilsbeschikking) heeft net zoveel rechtsgeldigheid als een testament. Als de man het servies verkoopt, kan deze handeling dus aangevochten worden. Nadeel van een codicil is wel dat erfgenamen kunnen doen alsof ze niet van het bestaan afweten. Dus de man kan na de verkoop zeggen dat hij er niet van op de hoogte was, en dan is het leed al geschied… Kanttekening
Je kunt het dure theeservies van € 80.000,- niet in een codicil aan iemand nalaten. Iemand zou de wilsbeschikking dus kunnen aanvechten, omdat het servies in zeer ruime zin toch op een bepaalde manier wordt toebedeeld ("aan het nageslacht"). Maar ik betwijfel of dit kans van slagen heeft. Maar ja, zoals Reddie terecht in z'n antwoord aangeeft:
"Denk je dat die deurwaarder iets te maken heeft dat dat theeservies in de familie moet blijven?"

Het beste antwoord

Die hele wilsbeschikking is een wassen neus.
Je kunt ook niet bepalen dat de erfenis van een ton binnen de familie moet blijven.
Stel je hebt dat theeservies staan.
Stel, door omstandigheden (ziekte, werkloosheid, ...) raak je in de schulden.
De deurwaarder komt langs om spullen op te halen, en te verkopen om je schulden te voldoen.
Denk je dat die deurwaarder iets te maken heeft met de "smoes" dat dat theeservies in de familie moet blijven? Dacht ik niet.
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Zo had ik het nog niet bekeken... Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Duidelijk.
En hoe is de situatie wanneer er geen sprake is van schulden of iets dergelijks?
Bijvoorbeeld: De man wil een wereldreis financieren en verkoopt het servies.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is niet waar betreffende de deurwaarder. Je kan op verschillende manieren realiseren dat de deurwaarder van de spullen afblijft die niet van jou zijn.

Andere antwoorden (2)

Voor roerende zaken kun je het met een codicil afdoen. In de 19de eeuw vormden de zo te legateren goederen voor het leeuwendeel van de bevolking het enige wat ze ooit zouden nalaten. Een testament laten opmaken was te duur!
Voor geld en onroerende zaken is een testament noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een wilsbeschikking is bedoeld om instructies achter te laten over hoe met zaken moet worden omgegaan. In de meeste gevallen geeft dit richtlijnen over bijvoorbeeld de uitvaart of over euthanasie of dat je lichaam ter beschikking van de wetenschap moet worden gesteld.

Je kunt in een wilsbeschikking zetten dat je vindt dat een theeservies in de familie moet blijven en van vader op zoon moet over gaan maar meer dan een richtlijn is dat niet. Als de zoon een uur na het overlijden van devader het spul verkoopt dan kan de hele familie moor en brand schreeuwen maar ze hebben dan geen poot om op te staan. Ook als niet de oudste zoon maar de jongste dochter in een opstandige bui het servies confisceerd en bij haar thuis neer zet is de enige mogelijkheid om het terug te krijgen door het te stelen.

Om het bij de juiste persoon te krijgen zal een testament gemaakt moeten worden. En een voorwaarde dat het in de familie moet blijven vervalt volgens mij als de zoon het weer na laat aan zijn zoon zonder dit expliciet in het testament te vermelden.

Volgens mij zijn dit soort wilsbeschikkingen doorgaans oorzaak van eindeloze familietwisten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
SimonV
9 jaar geleden
Ik lees overal dat een codicil dezelfde rechtsgeldigheid heeft als een testament. Dat klopt dus niet? http://nl.wikipedia.org/wiki/Codicil
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In je link staat: "Een codicil heeft dezelfde rechtsgeldigheid als een testament, maar hoeft niet door een notaris te worden opgemaakt. Een kopie ervan kan bij een notaris in bewaring worden gegeven; wettelijk vereist is dat niet, hoewel het in verband met het aantonen van de authenticiteit wel is aan te raden. Codicils worden niet centraal geregistreerd zoals een testament. Uiteraard is veilig opbergen van het document een vereiste, maar ook dat een vertrouwenspersoon van de bergplaats op de hoogte is en er in geval van overlijden bij kan komen." Dus feitelijk heb je waarschijnlijk gelijk. In het geval een codicil bij een notaris is gedeponeert zal het zeker nageleefd worden. Maar, uit eigen kring, weet ik dat een bladzijde uit een schriftje een magere bodem is om een horloge van oma te claimen. Ook voor de rechter.
SimonV
9 jaar geleden
"bladzijde uit een schriftje" is geen officieel codicil.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dat is wel een stukje praktijk :-)