Mag het landsbelang boven het individueel belang worden gezet?

Bijv. bij onderzoek naar terroristische groepen? Zoja, waarom? Ik snap het niet!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
kierkegaard47
9 jaar geleden
Dat is een vraag die in alle tijden gesteld is, en door filosofen steeds verschillend is beantwoord. Ik denk dat overheden doorgaans meer naar het 'ja'-antwoord neigen (dat is natuurlijk ook eigenbelang). Omdat je vraag onder 'wetgeving' is gesteld, vermoed ik dat je specifiek bedoelt wat onze (Nederlandse/Europese) wetgeving daarover zegt, en dat weet ik niet.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
hangt af van het individu, daarom is profilering van groot belang

Het beste antwoord

Ja, dit mag volgens de Nederlandse wetgeving. (De artikelen daarover zijn me even ontgaan.)

Als er een gegrond vermoeden bestaat dat een persoon betrokken is bij een terroristische groepering of andere organisaties die de openbare veiligheid bedreigen, mag de politie deze persoon (al heeft hij niks gedaan of is hij niks van plan) als verdachte aanmerken.

Het lijkt me logisch waarom dit mag, het is in het belang van de nationale veiligheid of de openbare orde om de burgers te beschermen tegen eventueel kwaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Oftewel véél burgers beschermen ten koste van het ongemak van een enkeling, plat gezegd.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Soort van "het doel heiligt de middelen"