klopt het dat je als je ouder dan 57,5 jaar bent geen sollicitatieplicht meer hebt voor bijstand en IOAW?

het uwv verplicht 57,5 plussers niet meer om als werkzoekende ingeschreven te staan, maar moet je dan toch sollicteren als je bv bjstand of IOAW hebt?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Het beste antwoord

Ja. Er is alleen vrijstelling mogelijk als je mantelzorger bent, kleine kinderen hebt of wanneer er medische/sociale zaken spelen.

Toegevoegd na 10 minuten:
Alleen als je op de eerste dag van werkloosheid 64 jaar of ouder bent, heb je bij UWV geen sollicitatieplicht meer als je werkloos bent. Maar dat staat hier los van: ww is een werknemersverzekering waarvoor premies zijn betaald. De bijstand wordt betaald uit de belastingopbrengst.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het antwoord op de vraag is dus: nee.
Het antwoord op de laatste zin van de toelichting is: ja. Je moet solliciteren.
Computoon
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
+
fisbel
9 jaar geleden
@Computoon:
Een wat rommelig antwoord, dus geen plus. U geeft geen bron mee, waardoor vragensteller en meelezers niet direct kunnen checken of uw antwoord up-to-date is en juist. Jammer.
Een truc die ik soms toepas is: het antwoord verwijderen en opnieuw met correcties plaatsen. Een keuze die beter kan uitpakken dan een aantal toevoegingen en correcties op het reeds gegeven antwoord. Verder nog:
Vrijwilligerswerk houdt niet in dat er géén sollicitatieplicht bij bijstand zou zijn. Onder voorwaarden mag wel vrijwilligerswerk worden gedaan, maar de sollicitatieplicht blijft.
http://www.vrijwilligerswerk.nl/?content=/79/Sociale_uitkeringen Info tav mantelzorgerschap:
U kunt tijdelijke ontheffing van de sollicitatieplicht aanvragen bij uw gemeente. Bijvoorbeeld omdat u zorgt voor een ernstig ziek familielid of omdat u zelf ziek bent. De voorwaarden voor vrijstelling verschillen per situatie. Vraag bij uw gemeente wat de voorwaarden zijn.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/vraag-en-antwoord/wat-zijn-mijn-plichten-bij-een-bijstandsuitkering.html