kan mijn ex naar het buitenland verhuizen met een persoonlijke schuld bij mij tgv hypotheek?

Mijn ex heeft te kennen gegeven tegen een gezamenlijke kennis dat ze er tussen uit wilt knijpen naar het buitenland. Ze heeft een persoonlijke schuld bij mij opgebouwd omdat ik al een poos haar deel van de hypotheek voor moet schieten omdat zij niet betaald.
De twee onder een kap van ons is nog niet verkocht.

Ik vraag me af of ze nu zomaar naar het buitenland kan verkassen en welke maatregelen ik kan of moet treffen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Ivana
9 jaar geleden
Dan zou haar uitreis moeten worden geblokkeerd, maar hoe...
Misschien kan je inlichtingen krijgen bij de wetswinkel.

Antwoorden (2)

Zo ver ik weet is als er een schuld openstaat bij bv belastingen of verkeersboetes dat je de kans loopt bij het passeren van de douna dat je dat eerst moet voldoen , voor je land mag verlaten , maar staat deze schuld geregistreerd ergens of is het afspraak tussen u en uw ex want als dat het geval is is er weinig aan te doen , u zou evt als het geregistreerd staan informatie in kunnen winnen bij de gene die het geregistreerd heb of u zou eens kunnen informeren bij bv de wijkagent ......
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen enkele mogelijkheid. Dit is geen grond in de zin van de Paspoortwet om iemand te verhinderen het land te verlaten, anders dan bijvoorbeeld een schuld aan de overheid. Ik zou wel (snel) juridische stappen ondernemen om een vonnis te verkrijgen waarmee je beslag kunt laten leggen. Zeker als er meer schuldeisers zijn en faillissement of schuldsanering niet uit te sluiten is, is het belangrijk er snel bij te zijn.

Overigens is een relevante juridische vraag wel of ze überhaupt wel een schuld heeft. Waren jullie getrouwd? Wat was er afgesproken over de hypotheek? Als je getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, heb je een zorgplicht jegens elkaar.