ben ik strafbaar als ik een feest geef met drank?

ik wil binnenkort een feest geven met een vriend van me. wij zijn alle twee 16 jaar en er komen alleen maar mensen van 16 en 17 jaar. mag de politie er iets tegen doen als wij drank schenken of krijgen wij problemen als er met iemand iets gebeurd als die naar huis fiets terwijl die onder invloed is mijn ouders denken namelijk van wel.

met vriendelijk groet,
Clint Bekkers

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
27.4K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent 16, en hoewel de wet je niks kan maken, als je mijn kind was zou je ongelofelijk ongenadig op je flikker krijgen.....;-)
Jullie zijn allemaal nog de verantwoordelijkheid van jullie ouders.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk dat we er vanuit kunnen gaan dat de ouders het goed vinden aangezien zij de drank wel moeten kopen. Voor de rest lijkt het me ieders eigen verandwoordelijkheid om niet te drinken als het van hun ouders niet mag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, mijn verbazing daar over zal ik dan maar weer onder stoelen en banken steken. Maar je zult maar de enige jongen zijn op dat feestje die van zijn eigen ouders "nee" te horen heeft gekregen en straks onder druk komt te staan in die groep - met andere ouders die het WEL goed vinden. Dan moet je verhipte sterk in je schoenen staan. Vooral met het oude beproefde ' doe niet zo ongezellig'-argument dat drinkers graag gebruiken in de veronderstelling dat ze heel gezellig zijn als ze drinken....Ik drink al ruim 20 jaar niet meer, en krijg dat verwijt nog zeer regelmatig te horen. Hoeveel lastiger is dat niet voor een knulletje van 16 ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus mogen 30 jongeren niet drinken omdat 1 knulletje het niet mag van zijn ouders?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, officieel zijn ze alle dertig nog te jong om te drinken. Ik weet niet of er zoveel komen trouwens. Lijkt me wel een erg groot feestje voor de huiskamer....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb jij kinderen, @Daphne91 ? Zou jij die verantwoordelijkheid op je nemen voor de minderjarige kinderen van een ander ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben van mening dat de kinderen zelf veranderwoordlijkheid kunnen nemen. Als je als 16 jarige mag werken en scooter rijden kun je ook verandwoordlijkheid nemen voor je drank gebruik. Het is de grootste onzin dat je ze tegen alles moet beschermen en ze geen fouten mogen maken. Ik ben zelf pas jongere af. Van mijn ouders mocht ik gewoon al drinken en ik ben met dit voorrecht altijd goed om gegeaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Marleen een jaar geleden kraaide er niemand naar, waarom doe je nu steeds zo fel? Als de ouders toestemming geven en het is op particulier terrein mag het gewoon dus ik begrijp jouw reacties niet, die gaan veel te ver en 11 maanden geleden zouden ze helemaal nergens op slaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben altijd zo fel geweest, sinds een jaar of 15 ofzo. Ook toen er nog geen haan naar kraaide ;-) Van mij mag de drinkleeftijd zelfs wel naar 21 of 23. Ook 11 maanden geleden was echter 16 minderjarig en 18 niet. Scheelt wellicht dat ik inmiddels kinderen in die leeftijd heb die er gelukkig heel goed mee om kunnen gaan, maar zie ook vriendinnen die beduidend minder sterk in de schoenen staan. Ik ben zelf trouwens op mijn veertiende echt begonnen te drinken (ik weet niet eens of er toen een leeftijdsgrens was) - en op mijn twintigste weer gestopt ; teveel ellende van gezien. Zie er ook de lol niet meer van in. Ze slaan ongetwijfeld nergens op voor iemand die niet zelf kinderen in die leeftijd heeft en ziet hoe slecht sommige jongeren met drank om kunnen gaan. Dat ik in zijn algemeenheid geen groot voorstander van drank ben (ook geen principiele geheelonthouder trouwens) speelt wel een rol denk ik. Ik trek de grens vrij laag.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben ook voor 21jaar maar dat is het punt niet. Je hebt het recht niet om zo fel te zijn en verkeerde dingen te roepen (vorig draadje). Ouders bepalen of hun kind mag drinken en drinken mag gewoon thuis. Oja: ik drink niet eens en mijn oudste (15) maakt zich nu nog druk om een bonbon met likeur erin.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik betwijfel of je leeftijd en die van je kinderen er mee te maken hebben. Mijn zusje is 20, drinkt vrijwel nooit alcahol maar mijn ouders proberen dit juist wat te stimuleren...
En wij hebben goede ouders!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik vind het maar betutteling van de overheid. Wat mij betreft was de leeftijd gewoon 16 gebleven, zowel voor roken als voor drank. De overheid moet eens ophouden met hun bemoeizucht naar onbelangrijke dingen. Ja er zijn veel coma zuipers en ja er zijn te veel mensen die niet goed met drank om gaan. Maar om daar nu de meerderheid van de mensen die er wel normaal mee omgaan op te pakken vind ik verkeerd. Als je 16 bent en een keer een drankje neemt of een keer een paar drankjes...of elk weekend een paar drankjes is daar niets mis mee. Ga lekker 18+ mensen pakken die met alcohol op achter het stuur kruipen. En pak die mensen GOED!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daar ben ik het nu ook weer niet mee eens, ten eerste worden die minderjarigen nu ook niet allemaal gepakt dus ze hebben nog steeds genoeg mensen om die dronken rijders te pakken ook al is dat ook moeilijk. Verder is er WEL iets mis mee als je een paar drankjes neemt. Elk glas alcohol vernietigd hersencellen, zeker tot je 23ste! Verder moet je gewoon elk glas willen uitstellen. Onderzoek heeft aangetoond dat er maar een jaar gemiddeld zit tussen je eerste glaasje en de eerste keer echt dronken en pubers hebben gewoon niet goed door wanneer ze dronken zijn voor het te laat is.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik bedoel met het "pakken" van die 16 jarigen. Pakken in figuurlijke zin, dus niet "oppakken" Je zult mij niet over de politie horen klagen. Die doen gewoon hun werk, ook als dat inhoud dat ze 16 jarigen met alcohol oppakken. Zo is de wet (al ben ik het er niet mee eens) Met het pakken van 18+ en alcohol achter het stuur bedoel ik dat ze die mensen keihard moeten aanpakken. Gewoon direct invorderen rijbewijs en bij een dodelijk ongeval keihard pakken voor moord en niet "dood door schuld" Misschien was ik dan een burgertrutje...
Ik ben twee keer in mijn leven dronken geweest.
1x toen ik 19 was, en 3 jaar geleden van 4 glazen dropshot die verkeerd vielen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Clintbekkers, jouw ouders hebben het bij het rechte eind. Als een van de feestgenoten naar huis fietst (sowieso is te veel op in het verkeer strafbaar - op de fiets is ook in het verkeer) kan de fietser van 16 of 17 jaar, zijn ouders en de ouders bij wie het feest plaatsvond, grote problemen krijgen. Als die fietser onder invloed onderweg een ongeluk veroorzaakt krijgt men héle grote problemen. Het verbaast mij steeds weer dat er zoveel weldenkende volwassenen zijn die de jeugd leert dat wetten er zijn om overtreden te worden. Die wetten zijn er niet voor niets gekomen. Niet om te betuttelen, maar om te beschermen. Ga eens kijken in het weekend bij de eerste hulpposten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke wet wordt hier overtreden JoanDArc?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nu ja toch maar een levensteken hierover van mij. Toen ik kind was (ik ben een fossiel dus dat is lang geleden), beschouwde men het als normaal dat je met Pasen, Kerstmis of een verjaardag eens een glaasje wijn kreeg. Je ouders konden dan beoordelen wat voor effect dat op iemand heeft, helemaal niet zo' n gek idee. Maar om baby' s stil te houden kregen ze een klontje suiker waarin jenever was opgezogen. Niet zo' n goed plan. Maar nu zijn we te fel doorgeslagen naar de nadere kant. Er mag weinig, dus zuipt slikt en spuit men stiekem. Dus krijg je excessen als zuipketen. Blijkbaar houden de ouders van nu (hoor mij nou) hun kinderen minder in de gaten dan 40 jaar geleden? Overigens denk ik dat stringente drankwetgeving alleen maar de criminaliteit in de hand werkt. Zie de geschiedenis van de drooglegging in de USA 1917-1933. Daar heeft de onderwereld schatten aan verdiend. Trouwens voor drugs geldt hetzelfde -- maak het niet extra interessant door het te verbieden... En betutteling, tsja als ouders niet voldoende controle houden springt de overheid in een ' gat in de markt' want ' men' vindt dat er toch iets moet gebeuren. Mooi boemerang-effect van hypocrisie trouwens.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Ik wou dat ik hierop een + kon geven Willem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Willem, die zuipketen staan gewoon op het terrein van de ouders met toestemming en die bestonden jaren geleden ook al. Je kind wennen aan alcohol is te gek voor woorden op jonge leeftijd, doe je dat ook met sigaretten? Je hoeft een kind niet te wennen aan alcohol en drugs en roken en je hoeft ook niet te kijken wat er gebeurt als het drinkt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ @Willem, van mij ook een plus, als je mijn reactie goed leest, onder het antwoord van Marleen, dan lees je dat ik ook liever een andere oplossing had gewild voor het comazuiprobleem. Zelf voor de kosten op laten draaien door personen van 16 en 17 jaar was juridisch nog geen haalbare kaart. Er is voor een andere oplossing gekozen, niet de schoonheidsprijs, maar men moest wat.

Antwoorden (6)

het zou geen probleem zijn maar ze mogen daarna niet meer rijden dat is wel strafbaar tuurlijk als je het feest thuis geeft met niet te veel mensen en niet veel overlast maken zou dat prima zijn !

grt Aqua159
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op eigen terrein is het niet verboden alcohol te drinken, maar mocht de politie je vrienden onderweg naar huis aanhouden. Zij zijn minderjarig en onder invloed. Dan bestaat er de mogelijkheid dat ze staande gehouden worden en/of een boete krijgen en contact met ouders/voogd. Jullie zullen zelf geen problemen krijgen, het is eigen risico en de problemen liggen dan bij je vrienden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is niet strafbaar om in de privésfeer alcohol te drinken, ook niet voor jongeren onder de 18 jaar. Jongeren die op straat lopen en onder invloed zijn maar geen alcohol in bezit hebben zijn ook niet strafbaar, omdat niet kan worden aangetoond of ze alcohol hebben gedronken in een publieke gelegenheid.

Openbare dronkenschap is wel strafbaar, maar dat geldt ook voor meerderjarigen. Hierop wordt een opmerkelijke uitzondering gemaakt: het onwel zijn door alcoholgebruik is niet strafbaar omdat dit jongeren zou kunnen belemmeren om hulp te zoeken, wat zou kunnen leiden tot gezondheidsrisico’s.

Voor het drinken van een alcoholhoudende drank in het openbaar krijgen jongeren van 16 tot 18 jaar een boete van 90 euro.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JOngeren die onder invloed op straat lopen ZIJN toch bezig met openbaar dronkenschap?
Amadea
9 jaar geleden
Niet als je in privésfeer bij vrienden gedronken hebt en daarna naar je eigen huis een paar straten verderop terugloopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JOngeren die onder invloed op straat lopen ZIJN toch bezig met openbaar dronkenschap? Nee. Er is een verschil tussen onder invloed zijn en openbaar dronkenschap. Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". Deze strafbare gedraging kent de volgende maximumstraf: een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie. Een geldboete van de eerste categorie kan (in 2013) maximaal 390 euro bedragen. De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 453 WvSr is dat dergelijk gedrag aanstootgevend is. De gedachte achter de strafbaarstelling van artikel 426 WvSr is dat dergelijk gedrag overlast/gevaar veroorzaakt. Anders zou je nooit van de kroeg naar huis mogen lopen.
Daar hebben we recentelijk een hele discussie over gehad op GV, en het komt er op neer dat je als je dat graag wilt desnoods een hele kleuterklas lordronken mag voeren, als je ze de alcohol maar niet verkoopt. Geven mag. Wettelijk staat niets je in de weg. Je hebt blijkbaar geen enkele verantwoordelijkheid, juridisch gezien. Het Niks onder de Achttien geldt nadrukkelijk alleen voor verkopers en horeca. Het is dus uitsluitend een KOOPvderbod voor de jeugd en nadrukkelijk geen DRINKverbod.

Maar het gaat hier wel om minderjarigen, dus je zult wel flinke problemen met de ouders kunnen krijgen als jij hun kinderen overhaalt dingen te doen die ze van hun ouders niet mogen. Maar of dat nu roken en drinken is of het kijken van bepaalde films, spelen van bepaalde spellen maakt wettelijk geen verschil. Omdat jij zelf nog minderjarig bent, zijn het echter je ouders die de shit over zich heen zullen krijgen. Er ZAL er maar eentje zich doodrijden.....of je nu strafbaar bent of niet, wil je ook maar het minste gevoel hebben dat jij daar aan hebt bijgedragen ? Of je ouders ?

Moreel vind ik echter nog altijd dat je wel degelijk een verantwoordelijkheid hebt, of je zelf nu meerderjarig bent of niet, voor (andere) minderjarigen. En als je ze te dronken om te fietsen de weg op stuurt, kun je (of je ouders) daar wel degelijk mee in de problemen komen. Ik zou er dus nog eens heel goed over nadenken, en in elk geval zeer strenge grenzen hanteren voor de hoeveelheid, en/of er een slaapfeestje van maken. En zelf jullie kots opruimen. Dat hoort ook bij grote jongen spelen. Als 1 van jullie echt te ver gaat, zich in een coma zuipt bijvoorbeeld, zijn je ouders verantwoordelijk.

Als je ouders verstandig zijn, verbieden ze het jullie gewoon helemaal (dat is wat ik zou doen) of verstrekken ze niet meer dan 2 biertjes de man (daar is nog over te praten). Sterke drank komt wat mij betreft überhaupt nog nicht in Frage. Jullie zijn 16, dus drinken is echt nog helemaal nergens voor nodig ; buiten huiselijke kring moet je nog twee jaar wachten. Breng je ouders niet in de problemen of in een lastig parket, en stel ook de ouders van je vrienden niet voor een dillemma waarbij zij voor HUN kind weer grenzen moeten gaan bepalen. Geen achttien, geen drank, klaar. Hoe moeilijk is dat ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
" Het is dus uitsluitend een KOOPvderbod voor de jeugd en nadrukkelijk geen DRINKverbod. " Aanvulling: het is een koopverbod in horeca en supermarkten EN een drinkverbod in het openbaar EN een bezitverbod in het openbaar. Verder: wie heeft het over overhalen en problemen met de ouders? Die ouders moeten hun kind zo opvoeden dat het geen drank neemt als ze dat niet willen, daar is verder niemand anders verantwoordelijk voor, ook niet als ze zich doodrijden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je denkt er wel erg makkelijk over. Ik hoop dat je kinderen ook zo verstandig zijn. Ik onderschat echter de invloed van vrienden niet. Dat mijn oudste het getroffen heeft en er goed mee om gaat, ben ik blij mee., Maar voor de jongste neem ik vooralsnog even een afwachtende houding aan....ik ben beslist niet de enige die haar 'opvoed' ; daar heb je de hele omgeving bij nodig. Denken dat je als ouder de enige bent die invloed heeft op zijn kind, is wel erg naief.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je je kind geen toestemming geven om daar heen te gaan. Verder nogmaals: een jaar geleden was er niets aan de hand en kinderen zijn in dat jaar niet anders geworden. Natuurlijk is het goed om tot minstens je 21ste niet te drinken maar zo fel, dat begrijp ik niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Pelle, een jaar geleden en een aantal jaren daarvoor al, was er wel degelijk "iets" aan de hand. Er is al heel lang "iets" aan de hand. De wet is er gekomen omdat de ouders van een groot aantal16-17jarige geen mogelijkheden hadden het drankmisbruik van hun kinderen in de hand te hebben, terwijl zij wel verantwoordelijk zijn. Het was misschien beter geweest als de wetgever had besloten om de jongeren de kosten van het comazuipen of de gevolgen van dronkenschap zelf op te laten brengen. Die mogelijkheden zijn er niet (tot nu toe).
Ga eens kijken bij de hulpposten van een ziekenhuis en vraag eens naar de kosten van de vernielingen die plaatsvinden in de weekenden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
JoanDArc, er is echt niets veranderd, die jongeren kunnen nog steeds zuipen hoor zolang iemand het spul maar voor ze koopt. Verder hoef je MIJ niet te vertellen wat er in het ziekenhuis gebeurt, hier gaat het allemaal prima en mijn kinderen zul je daar niet tegenkomen zolang ze onder mijn dak wonen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste mensen, denk ook eens aan al die arme agenten die dit allemaal moeten gaan handhaven. Drie ooms van me zijn (vrijwel) hun hele loopbaan bij de politie geweest. Als ik hun voornaamste klacht mag verwoorden: je constant moeten bezig houden met onbenulligheden terwijl je ook een bankoverval had kunnen voorkomen.Ga alsjeblieft geen extra onzin creeren. He? wat? Ja natuurlijk is het wel te handhaven. maar euhh.. waar halen jullie die 2000 extra agenten even vandaan?.
Het hangt allemaal af van wat voor een persoon die jezelf bent.
Ben je zo iemand waarbij jouw ouders je kunnen vertrouwen opdat jij genoeg verantwoordelijkheid van jezelf al hebt om dit feestje zonder problemen te laten verlopen; is er niets aan de hand.
Een feestje zonder drankje of hapje is als koffie op een begrafenis.
16/17-jarigen jongeren komen bij elkaar om iets te vieren, gezellig met leeftijdsgenoten ervaringen uit te wisselen met waar ze nu mee bezig zijn (school, interesses, hobby`s, plannetjes voor de toekomst), met een passend muziekje en/of sterke verhalen of mopjes erbij.
Daarbij doen (enkele) biertjes, cola of andere frisdranken niemand kwaad.
Zuipen heeft niets met een feestje te maken, dus neem zelf de verantwoordelijkheid op je dat dit echt niet gaat gebeuren.
Niemand gaat onder bijna zichtbare invloed jouw huis uit. Hoe moeilijk kan dat zijn?
Als jouw ouders denken dat dit wel eens kon gebeuren, dan bewijs maar bij deze dat hun angsten daarvoor, onterecht zijn.
Heb je zelf twijfels of je het een en ander niet in de hand kunt houden omdat je weet dat sommigen met stoer doen meer gewend zijn, dan gaat 1 het feestje niet door, of 2, je legt duidelijk uit dat jij jou ouders wilt bewijzen dat een gezellig feestje onder jongeren wel degelijk mogelijk is zonder vervelende nawerkingen.
Alvast een proost op een mooi feestje waarna iedereen met een dikke smile en leuke herinnering daaraan naar huis gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je beantwoord de vraag niet. Strafbaarheid is heel makkelijk aan te tonen. Dit is een reactie.
Beste Clint,

ik heb diverse reacties geplsatst maar nu toch ook maar een antwoord. De politie mag iets doen als door jullie feest (geluid) hinder wordt veroorzaakt. zo lang er gratis geschonken wordt en de drank is gekocht door mensen die dat formeel mogen, mag alles, wettelijk gezien. Ik ga er even van uit dat het feest op priveterrein (binnenshuis) plaatsvindt. Maar daar gaat het helemaal niet om. Als er iemand onder invloed naar huis fietst is dat in theorie niet jouw/jullie probleem; die persoon zo er ook voor kunnen kiezen minder/ niets te drinken, of bij jou te blijven overnachten, of te wachten tot zij/ hij weer wat nuchterder is. In theorie dus, want als jij iemand ladderzat op weg stuurt (aangenomen dat je zelf niet dronken bent) en je dat in de gaten hebt, dan heb je toch zelf ook een verantwoordelijkheid? Ik vind dat met alcohol en het drinken ervan niets mis is, mits dat met mate gebeurt en je zelf de verantwoordelijkheid neemt. s' avonds een cent -- s' morgens een vent zei men vroeger.

Natuurlijk is dit gerelateerd aan het leren omgaan met alcohol, wat ik wel een deel van iemands opvoeding vind. Ik besef dat diverse anderen hier echt anders over denken maar ik vind dat je als ouder ook moet beschouwen hoe jouw kinderen op alcohol reageren; en dat gaat niet door ze verhaaltjes voort te lezen of appelsap te laten drinken. Sla nou niet door dus ga ze geen gelegenheid geven om ladderzat te worden; maar omdat iedereen momenteel zo te hoop loopt tegen het 'af en toe eens een glaasje mee drinken' krijgen we het schakelaar effect: vanaf het moment dat het dan wel mag, slaat men totaal door. en wat is ongewenster dan dat? En hoewel ik niet weet of jouw ouders rechtstreeks iets zou zijn te verwijten denk ik wel dat ze met hun bedenkingen wel een punt hebben. Misschien kun je afspraken met ze maken over wat wel mag en wat niet mag. De voordelen daarvan:
-- meer vertrouwen tussen je ouders en jouzelf
-- de kans dat het uit de hand loopt is kleiner
-- hulp van je ouders, voor het geval je die mocht willen vragen
-- bewondering van je vrienden, omdat je er samen met je ouders uit komt

Zelf ben ik vader van 2 kinderen die ook best het een en ander geexperimenteerd hebben; mooi toch, zo lang het de goede kant op blijft gaan. Daar heb je als ouder veel invloed op; maar ouders moeten het voor hun kinderen ook een beetje leuk maken. waarom hebben ze anders ooit kinderen gewild, toch niet om ze eens lekker te pesten hoop ik?

Toegevoegd na 1 minuut:
1e alinea einde voor cent lees vent
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
wel een aanvulling: de gastheer/gastvrouw is wel degelijk verantwoordelijk voor de toestand waarin de gasten het huis verlaten.
Het alcoholbeleid van de overheid is gericht op het voorkomen van schadelijk alcoholgebruik. De overheid wil bereiken dat kinderen tot minstens 18 jaar niet drinken en dat jongeren minder gaan drinken. Door de mazen van de wet schiet deze aangescherpte regelgeving echter haar doel voorbij.