Wanneer mag iemand in België terug gaan stemmen na een veroordeling?

Of mag hij/zij nooit meer stemmen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Dat hangt ervan af waarvoor de persoon werd veroordeeld. Hoe het precies zit staat in de artikelen 6 en 7 van het Kieswetboek:

Art. 6. Van het kiesrecht zijn definitief uitgesloten en tot de stemming mogen niet worden toegelaten zij die levenslang ontzet zijn van de uitoefening van het kiesrecht door veroordeling.
Art. 7. In de uitoefening van het kiesrecht worden geschorst en tot de stemming mogen niet worden toegelaten zolang die onbekwaamheid duurt:
- 1° De gerechtelijk onbekwaamverklaarden, de personen onder statuut van verlengde minderjarigheid met toepassing van de wet van 29 juni 1973, en zij die geïnterneerd zijn met toepassing van de bepalingen van de hoofdstukken l tot Vl van de wet van 9 april 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen abnormalen en gewoontemisdadigers, vervangen door artikel 1 van de wet van 1 juli 1964. De kiesonbekwaamheid houdt op terzelfdertijd als de gerechtelijke onbekwaamheid, de verlengde minderjarigheid of met de definitieve invrijheidstelling van de geïnterneerde.
- 2° Zij die voor een bepaalde duur ontzet zijn van de uitoefening van het kiesrecht door veroordeling.
- 3° Zij die ter beschikking van de Regering zijn gesteld met toepassing van artikel 380bis, 3°, van het Strafwetboek of met toepassing van de artikelen 22 en 23 van de wet van 9 apn'l 1930 tot bescherming van de maatschappij tegen de abnormalen en de gewoontemisdadigers, vervangen door artikel 1 van de wet van 1 juli 1964. De kiesonbekwaamheid van de onder 3° bedoelde personen houdt op wanneer de terbeschikkingstelling van de Regering een einde neemt.

Er zijn dus mensen die nooit meer mogen stemmen, maar het is ook mogelijk om na afloop van de internering of terbeschikkingstelling van de regering het stemrecht terug te krijgen.
Amadea