Zijn afbeeldingen die op lolicon lijken illegaal in Nederland?

Ik heb een grote torrent (enkele duizenden afbeeldingen) van hentai gedownload. Ertussen staan een paar twijfelachtige afbeeldingen. Is dit illegaal?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb overigens ook andere vragen hierover gevonden en bekeken. De enige die goed uitsluitsel gaf was vijf jaar oud, dus het is mogelijk dat de wetgeving in de tussentijd veranderd is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
19.9K
Ritsuka
9 jaar geleden
ik weet niet of voor tekeningen hetzelfde geld als foto's
MrEinstein
9 jaar geleden
Neen in Nederland is dit (nog) niet verboden, in sommige andere landen wel, waaronder de VS.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is dubbel strafbaar.
https://www.vpngids.nl/downloaden/boete-voor-downloaden/

Antwoorden (2)

Neen in Nederland is dit (nog) niet verboden. In sommige andere landen wel waaronder de VS.
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
De berichten op dat forum zijn van 2006-2008, dus niet echt recent. Is de wetgeving intussen niet gewijzigd?
In de Aanwijzing kinderpornografie (Artikel 240b Sr) (2010A025) staat het volgende:

"Uit de wetsgeschiedenis rondom de jaren 2001 en 2002 lijkt op te maken te zijn dat de wetgever destijds het oog had op het beperken van de strafbaarstelling van virtuele kinderporno tot realistische, niet van echt te onderscheiden afbeeldingen en daarbij overduidelijke "schilderijen, tekeningen, cartoons en strips" van strafbaarheid heeft willen uitzonderen. Het ging de wetgever er om dat de "creatieve uitingen van de menselijke geest niet onnodig gebreideld" werden en geen inbreuk gemaakt werd op de grondrechten op de persoonlijke levenssfeer en vrijheid van meningsuiting.

Deze beperking raakt evenwel het eveneens in de wetsgeschiedenis geformuleerde uitgangspunt van de beschermwaardigheid van kinderen in zijn algemeenheid tegen beeldmateriaal dat seksueel misbruik suggereert, gedrag dat kan worden gebruikt om kinderen aan te moedigen of te verleiden om deel te nemen aan seksueel gedrag en gedrag dat deel kan gaan uitmaken van een subcultuur die seksueel misbruik van kinderen bevordert. Het aldus omschreven belang van kinderen is onverminderd groot in gevallen waarin de virtuele afbeeldingen in mindere mate realistisch zijn. Ook afbeeldingen die niet evident levensecht zijn, kunnen bijvoorbeeld seksueel misbruik van kinderen suggereren of deel uitmaken van een subcultuur die seksueel misbruik van kinderen bevordert.

De grond voor de strafbaarstelling van virtuele kinderpornografie is vooral gelegen in een brede uitleg van het zojuist beschreven beschermingsoogmerk. Inmiddels is in de rechtspraak jurisprudentie tot stand gekomen, waarin juist op de basis van dit beschermingsoogmerk dit evident niet levensechte materiaal ook tot strafbare kinderpornografie wordt gerekend.

Bij de bespreking van de laatste wijzigingen van art 240b Sr in de Tweede Kamer heeft de minister opgemerkt dat de strafbaarstelling van virtuele kinderpornografie in 2002 (als actie van de wetgever om "zoveel mogelijk gelijke tred te houden met ontwikkelingen in de techniek en wetgeving waar nodig aan te passen") ondertussen tot deze jurisprudentie heeft geleid en lijkt daarmee te bevestigen dat ook niet realistische, virtuele afbeeldingen (ondertussen) onder de strafbaarstelling vallen."

Het maken en bezitten van tekeningen van kindermisbruik of kinderpornografie is dus ook strafbaar. Of het OM tot vervolging zal overgaan, is echter altijd afhankelijk van de overige omstandigheden.
Antoni