Mag de gemeente mijn omgeving bellen?

Ik heb onlangs een bijstandsuitkering aangevraagd. Ik heb daarbij mijn bankafschriften moeten inleveren. Ik heb de uitgaves verder ook niet onzichtbaar gemaakt ofzo. Is het de gemeente toegestaan om mensen te bellen waar ik geld naar heb overgeboekt?

9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
ronron1212
9 jaar geleden
op je bankafschriftenstaat waar je geld vandaan komt en waar het naar toegaat meer heeft de gemeente niet nodig. Hierop is zichtbaar of je geld hebt weg gesluisd of dat het rechtmatige betalingen zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je mag de afschrijvingen afschermen,het gaat alleen om het saldo op je rekening.
Waar jij je geld aan uitgeeft heeft de SoZaWe niets mee te maken.
ronron1212
9 jaar geleden
wel als het is weg gesluisd
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is dan ook aan het saldo te zien en dan kan men vragen gaan stellen.
ronron1212
9 jaar geleden
vandaar ook mijn opmerking
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@ ronron1212, dit mag niet (zie wet van de privacy) zonder aanleiding.
Hierbij moet ook een officieel onderzoek zijn ingesteld. Volgende keer gewoon lekker alles afschermen (let hierbij vooral op het BSN nummer, waarmee mensen veel verkeerde dingen mee kunnen doen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt StratoStyx,alleen staat het bsn nummer toch niet op je bankafschrift?
ronron1212
9 jaar geleden
Strato weet niet wart jij bedoeld met mag niet maar de gemeente kan aan het banksaldo of overboeking bedragen zien of er grote bedragen niet passend bij inkomen of grote vermindering van je saldo zien dat er geld wordt weggesluisd

Het beste antwoord

Als er een vermoeden is van (bijstands)fraude, dan kan en mag de sociale recherche allerlei onderzoeksmethoden gebruiken. Tegenwoordig wordt veel digitaal onderzoek gedaan, door bijvoorbeeld het bijhouden van Marktplaats-activiteit, maar er kan ook een buurtonderzoek ingesteld worden.

In dit geval lijkt mij dat dat nog niet zo'n vaart loopt, aangezien jij net een aanvraag hebt gedaan. Hoewel ook een aanvraag (of de informatie die daarbij wordt verstrekt) frauduleus kan zijn, is er in elk geval op dit moment nog geen sprake van schade. Er is aan jou nog geen - al dan niet terechte - uitkering toegekend.

Daarbij heb jij de gevraagde informatie (onder meer rekeningafschriften) open en compleet overlegd. Zoals je het beschrijft, heb je niet je best gedaan om iets te verbergen. Als er dan al vragen zouden bestaan over bepaalde gegevens, zal men eerst vragen aan JOU zal stellen. Niet aan de mensen om je heen.

Maar als er geen vreemde transacties zijn geweest de laatste tijd, waarin je bijvoorbeeld geld naar vrienden 'weggesluisd' hebt (of LIJKT te hebben) dan is er geen enkele reden waarom er verder onderzoek gedaan zou worden. Het is niet zo dat de Sociale Dienst elke kassabon en transactie gaat checken: er wordt pas onderzoek gedaan wanneer daar een aanleiding voor is. Stel dat jij een maand geleden nog 10.000 euro op je rekening had staan en afgelopen vrijdag stond er wonder boven wonder nog maar 3000 euro op, dán wordt dat natuurlijk wel uitgezocht. Maar als je nooit boven de vermogensgrens hebt gezeten (voor alleenstaanden 5850 euro) en je ook de laatste tijd geen 'vreemde' inkomsten hebt gehad, of gewoon reguliere inkomsten die de noodzaak van een Bijstandsuitkering zouden opheffen, dan is er geen enkele reden waarom iemand van de gemeente je buren en kennissen zou gaan contacteren. En zijn er dus wél vragen, dan zal men allereerst aan jou vragen om één en ander te verduidelijken.

Het lijkt me nogal inefficiënt om de sociale recherche in te schakelen bij iemand die nog geen eens een uitkering ontvangt, men zal eerder gewoon geen uitkering toekennen tot jij voldoende hebt aangetoond dat je daar recht op hebt. Maar dat zal ook alleen gebeuren wanneer er een duidelijke aanleiding voor is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Natuurlijk mag de Gemeente dat doen; Nederland is een vrij land en iedereen mag iedereen bellen. Iets anders is de plicht om voor wie gebeld wordt, om ueberhaupt te antwoorden op die vragen. Zonder gerechtelijk bevel is die verplichting er volgens mij niet.
Ook staat het jou vrij iedereen over de situatie te informeren. Uiteraard kan dat voor de gemeente aanleiding zijn om vragen te stellen, maar ook daarop hoef je niet te antwoorden. Of je daarmee jouw zaak veel goed doet is een andere kwestie.
Als je in goed vertrouwen hebt gehandeld en geen inkomsten verzwijgt lijkt me dat jij je geen zorgen hoeft te maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat mag een ambtenaar niet. Particulieren mogen iedereen bellen.
Een ambtenaar is aan regels gebonden. De informatie die hij van jou heeft gekregen is in hoofde van zijn functie. Daar moet hij mee omgaan zoals zijn functie dat voorschrijft.
Je hebt een bijstandsuitkering aangevraagd. Dan mag de ambtenaar onderzoek doen naar je inkomsten. Hoe je je geld hebt uitgegeven hoeft niet relevant te zijn. Tenzij je geld over de balk hebt gesmeten en daardoor in de schulden zit.
Of je nu geld overmaakt aan de Albert Heijn of aan de buurvrouw, dat mag voor de ambtenaar geen reden zijn om te bellen. Zelfs als je liever geld uitgeeft aan hoeren dan aan nieuwe schoenen, daar mag een ambtenaar zich niet mee bemoeien.
Mocht een ambtenaar onderzoek willen doen naar je uitgavenpatroon, dan zijn ze verplicht om daar eerst jou van in kennis te stellen.
Erna55
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Plus @Erna55, helemaal juist. Een ambtenaar is (nog steeds) aan regels gebonden en dient met de informatie die hij krijgt uit hoofde van zijn functie, zorgvuldig om te gaan. Zolang de aanvrager niet is opgeroepen om aanvullende uitleg te verstrekken dient de ambtenaar niemand!! anders om informatie te benaderen.