Welke straf kun je verwachten op een TOMzitting (bij winkeldiefstal)?

Ik ben opgepakt voor strooptocht in 3 winkels. De waarde van de gestolen spullen waren ongeveer 250,- in totaal (4 parfum). Ik heb 6 uur op het buro gezeten en er is een procesverbaal opgemaakt. Dit is de eerste keer dat ik vastgezeten heb voor winkeldiefstal/strooptocht. Alleen liep er nog een onderzoek tegen mij van een andere diefstal die ik niet toegegeven heb (was buiten heterdaad, aangehouden in een andere winkel.) Ik heb van de rechercheur een TOM zitting gehad en ik vroeg me af welke straf ik zou kunnen krijgen. Ik heb geen inkomen dus kan niks betalen (zou anders iets van 1100,- worden). Waarschijnlijk word het dan een taak/leerstraf, zei de politie. Hoeveel uur zou dat dan ongeveer worden?

Ik moet me voor de zitting ook melden bij de balie Reclassering. Weet niet of dat nog wat betekent? Ik ben verder nooit opgepakt of wat dan ook, alleen een keer een boete voor een mes op zak.

Ik ben trouwens 18, dus meerderjarig. And i know, ik had het niet moeten doen enzo.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Antoni
9 jaar geleden
Kijk voor meer informatie ook eens op: https://www.juridischloket.nl/politie-en-justitie/voorkomen/zitting/
Antoni
9 jaar geleden
Ook de informatie op deze pagina http://nl.wikipedia.org/wiki/Lik_op_stuk is misschien interessant voor jou.
Poet
9 jaar geleden
Je kunt beter zorgen dat je een inkomen hebt of iig een uitkering
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat je het niet had moeten doen weet je natuurlijk. Alleen ga ik me meteen afvragen waarom je het gedaan hebt. Zonder inkomen kan ik me voorstellen dat je gaat stelen voor je levensbehoeften. Maar 4 flessen (belachelijk dure) parfum, wou je die verkopen? Die tweede diefstal zou ik inderdaad niet toegeven (ja dat zeg ik als beveiliger) buiten heterdaad is lastig te bewijzen. Maar probeer voor jezelf duidelijk te krijgen wat je met je leven wilt gaan doen. Want zonder inkomen en met een strafblad kom je straks echt in de problemen. En geloof mij, als je al 2x (ook al is 1x buiten heterdaad) gepakt bent voor winkeldiefstal dan heb je er de aanleg niet voor. Je bent nu nog jong, maak wat van je leven! Je hebt echt wel meer potentie dan "winkeldief"
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik snap de opmerkingen enzo. Bedankt voor jullie info. Het zal toch niet echt 120 uur worden? Omdat ik me verzet heb enzo waarschijnlijk sowieso een leerstraf. Hebben jullie nog tips voor op de zitting?
Antoni
9 jaar geleden
Niemand kan voorspellen welke straf je precies krijgt. Tips staan op de websites van de links die ik gaf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Iklsa, spijt betuigen, verklaren dat je ervan geleerd hebt, dat je het betreurt dat je je toekomst in gevaar hebt gebracht, beloven dat het niet weer gebeurt enz.enz. kan nooit kwaad.Kleed je fatsoenlijk aan, sta of zit rechtop, gedraag je beleefd, spreek met twee woorden en probeer vooral niet om onverschillig te kijken. Meld je in ieder geval zo vroeg als mogelijk bij de reclassering en vraag of je hulp kunt krijgen (het lijkt nl. een beetje op kleptomanie en dwangmatig liegen). Als je je leven alleen en zonder hulp op de rails moet zien te krijgen, wordt het niks met je toekomst. (Met twee woorden spreken bedoel ik niet dat je antwoordt met: ja, ja of nee, nee, maar wel met ja meneer/mevrouw, nee meneer/mevrouw ::))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid wat een TOM-zitting inhoudt:
Een TOM-zitting is een zitting van het OM, waarbij een parketsecretaris aan een meerderjarige verdachte een voorstel van afdoening van de strafzaak doet. Als de verdachte akkoord gaat en aan de voorwaarden voldoet, voorkomt hij daarmee dat zijn strafzaak voor de rechter wordt gebracht. Akkoord gaan betekent niet dat u daarmee ook uw schuld aan het strafbare feit erkent. Als u de opgelegde straf accepteert op de TOM-zitting, waar u wel wat mag zeggen, maar waar maar zelden naar u geluisterd wordt, krijgt u een aantekening in de Justitiële Documentatie. U kunt aanhoren wat men u wil 'aanbieden' en dan alsnog een besluit nemen die transactie al dan niet te accepteren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thanks!!

Antwoorden (1)

"Tijdens een TOM-zitting kan u een van de volgende voorstellen gedaan worden:

- Een (voorwaardelijke) taakstraf en/of leerstraf (maximaal 120 uur).
- Het betalen van een geldsom (via acceptgiro of direct contact of via pin).
- Het vergoeden van de eventuele schade.
- Het seponeren onder bepaalde voorwaarde(n).
- Een combinatie van deze voorwaarden.

Wordt de zaak door de parketsecretaris geseponeerd, dan betekent dit dat hij de zaak als het ware terzijde legt zonder oplegging van een verdere sanctie (taakstraf- en of leerstraf etc.) Wel kan de parketsecretaris een sepot aan bepaalde voorwaarden verbinden. U moet dan bijvoorbeeld denken aan de voorwaarde dat u zich binnen een proeftijd van twee jaren niet schuldig mag maken aan een strafbaar feit.

Als u akkoord gaat met het voorstel en u voldoet aan de voorwaarden, dan wordt uw zaak niet meer aan een rechter voorgelegd. De voorstellen van de parketsecretaris zijn veelal ook iets gunstiger, dus lichter van aard, dan de straf die de officier van justitie zal eisen als het wel op een zitting voor de strafrechter aankomt.

Als u de voorwaarden niet nakomt, bijvoorbeeld indien u de acceptgiro niet binnen de daarvoor gestelde termijn voldoet, of als u de taak- of leerstraf niet of niet naar behoren uitvoert. dan kan de officier van justitie u alsnog dagvaarden en komt uw zaak alsnog voor de rechter."

Zie: http://www.judex.nl/rechtsgebied/strafrecht/het-openbaar-ministerie/artikelen/357/het-om-kan-u-een-voorstel-doen-om-strafvervolging-te-voorkomen%3A-de-transactie.htm

De lengte van de taakstraf is dus maximaal 120 uur.
Antoni