Mag je in reclame vermelden dat je goedkoper bent dan een bekendere winkel?

Heb vandaag ontdekt dat ik paar items verkoop dat een BV ook verkoopt.

Mijn prijs ligt stukje lager, mag ik daar reclame mee maken?

iets van: Gezien bij ..... aan €50, bij ons aan €35

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zie je wel eens op tv maar dan staat er wel bij wanneer die prijsmeting is gedaan zodat die geverifieerd kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik weet dat het vroeger NIET mocht, maar tegenwoordig blijkbaar wel, want ze je ziet het vaker. In supermarkten, maar recentelijk ook met het spotje van Pearl / Specsavers.
Je mag sowieso jezelf als goedkoper aanbieden ten opzichte van de adviesprijs ; die is soms nog iets hoger zelfs dan bij de concurrent.
Computoon
9 jaar geleden
Pelle: dat hoort er inderdaad bij, een bewering moet controleerbaar zijn. Toen ik vanmorgen achteraf nog een paar regels aan mijn antwoord wilde toevoegen, blokkeerde het vanwege de onverbiddelijke 2500 woorden regel. Marleen: het begrip 'adviesprijs' wordt tegenwoordig nogal eens 'misbruikt' door winkeliers. De term zou alleen gebruikt worden als die prijs daadwerkelijk door de fabrikant of importeur is vastgesteld en via een prijslijst opvraagbaar is voor consumenten. Dat is lang niet altijd het geval. Je ziet dan wel eens "van... voor..."-aanbiedingen waarbij de hoge "van"-prijs nooit gehanteerd is maar waardoor de "voor"-prijs wel een hoge korting suggereert. Waar wel een echte 'adviesprijs' (nou ja, vaste prijs) voor geldt, zijn Nederlandse boeken (papieren variant), omdat dit bij wet geregeld is. Of je ze nu koopt op internet of in de winkel, bij Bruna of Bol.com, je betaalt voor hetzelfde boek overal hetzelfde bedrag.

Antwoorden (1)

in principe mag dat. Men noemt dit 'vergelijkende reclame'. Deze soort reclame mag echter niet misleiden, moet objectief zijn er mogen geen appels met peren worden vergeleken. Lees hieronder wat wel en niet kan.

"Vergelijkende reclame: do's and don'ts

Stel: u vindt uw product beter dan dat van de concurrent; of u wilt duidelijk maken dat u dezelfde kwaliteit biedt voor minder geld. Mag u dan een advertentie plaatsen waarin uw product – uiteraard in gunstige zin - wordt vergeleken met dat van de concurrent? Het korte antwoord luidt: ja, dat mag. Het lange antwoord begint met: er schuilen een hoop adders onder het gras...

Vergelijkende reclame
De wetgever heeft vergelijkende reclame principieel willen toestaan, maar stelt daaraan een aantal strenge voorwaarden. De consument staat daarbij centraal. Als belangrijke voorwaarde geldt dat de consument niet mag worden misleid door onjuiste of onvolledige gegevens.

Bovendien moet de consument in staat moet worden gesteld de juistheid van de vergelijking te controleren, door in de reclame alle informatie te vermelden die voor de aankoopbeslissing van belang is. Een andere voorwaarde is dat de reclame niet denigrerend mag zijn, en de goede naam van de concurrent en diens producten niet onnodig mag schaden.

Samengevat: vergelijken mag, maar dit mag geen oneerlijk voordeel opleveren ten koste van de concurrent.

Wat mag wel én wat mag niet?
De grenzen tussen wat wel en niet mag, zijn niet altijd even duidelijk. Vooral als gebruik wordt gemaakt van humor kan er (iets) meer door de beugel. Let wel: de waardering voor een grapje kan per rechter verschillen.

(...)
De regels voor vergelijkende reclame kunnen niet worden omzeild door de concurrent niet te noemen. Voldoende is dat de reclame herleidbaar is tot de concurrent. (...)

Mag het vergelijken van prijzen?
Prijsvergelijking – in de praktijk het meeste gebruik – verdient extra aandacht. Prijsvergelijken mag, maar niet als u appels met peren vergelijkt. Ook moet duidelijk zijn op welke producten de vergelijking gebaseerd is, zonder essentiële informatie weg te laten.

(...)

Over vergelijkende reclame kan nog veel meer worden gezegd, maar waar het om gaat is dat vergelijkende reclame altijd kritisch moet worden getoetst voordat het middel wordt ingezet.

De concurrent is vaak 'not amused' en zal een verbod en rectificatie kunnen vorderen bij de rechter wanneer de reclame niet aan de regels voldoet."

Toegevoegd na 23 minuten:
Dit zijn de Nederlandse regels.
Computoon