Mag een bestuurder van een vereniging een geldelijke overeenkomst tussen vereniging en andere partij ondertekenen met een privebankrekeningnummer?

Als lid van een (kas)commissie bij een vereniging stuit ik op het gebruik van de privé bankrekening van een van de bestuurders bij het ondertekenen van een (toegekende) subsidieovereenkomst.
Dit is niet de eerste keer dat de bestuurder een privé bankrekening gebruikt voor storting van gelden die toebehoren aan de vereniging. Buiten dat het duidelijk onbehoorlijk bestuur is, is er ook sprake van misleiding. Kan ik van bovenstaande aangifte doen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan het beter eerst even met wat andere bestuursleden overleggen. Ik denk nl dat zij aangifte moeten doen, jij en je collega kascontroleur zijn alleen maar de controlerende partij. Wanneer de overige bestuursleden geen problemen zien kan je in de openbare vergadering waarin je normaliter decharge geeft aan de penningmeester dit niet doen en toelichten waarom. Waarschijnlijk zal de openbare ledenvergadering dan wel om opheldering vragen.
Poet
9 jaar geleden
Gelden die niet op een rekening van de vereniging staan zijn niet in het bezit van de vereniging en horen dus niet thuis op de staat van baten en lasten, noch op de balans. Als ze daar wel op staan kan geen KK verklaring worden vertrekt. De ALV kan daaraan conclusies verbinden.
Poet
9 jaar geleden
Overigens: normaal gesproken wordt de vereniging vertegenwoordigd door twee bestuurders, doorgaans VZ+PM of VZ+Secr. Waarschijnlijk is die ene handtekening dus niet eens rechtsgeldig. Zie daarvoor de statuten van de vereniging.
Poet
9 jaar geleden
En dan moet je meteen maar even in de statuten kijken wat er verder staat over het aangaan van geldelijke .verbindingen

Antwoorden (1)

Bij een vereniging zijn alle kastransacties via de rekening van desbetreffende vereniging. Via een andere partij is er fraude mogelijk of '' zwart'' betalen. Trek aan de bel en zoek dit uit!