Mijn schoonzoon komt een tijdje bij ons wonen, heeft dit gevolgen voor mijn uitkering?

Ik heb een aanvullende WWB uitkering. Ik werk dus wel, maar niet voldoende. Nu is het zo dat de vriend van mijn oudste dochter in een andere provincie woont. Ze willen samen hier in de buurt een toekomst opbouwen. Maar vanaf dáár is het moeilijk voor hem om werk hier te zoeken. Daarom komt hij vanaf 2 januari een tijdje hier wonen. Hij gaat gelijk op zoek naar werk, ze staan al ingeschreven voor een huurwoning. Als het goed is krijgen ze snel een huisje als hij werk heeft. Het is een jongen die echt wil, dus daar maak ik me geen zorgen over. Alleen: hij wil zich gelijk inschrijven bij de gemeente. Krijg ik zo geen moeilijkheden? Ik had zelf zoiets van: zie het als een wat lange logeerpartij en schrijf je pas in als jullie een huisje hebben....

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.7K

Het beste antwoord

Omdat u inwoning krijgt van 2 personen die 21 jaar of ouder zijn, krijgt u wat betreft uw WWB-aanvulling te maken de Participatiewet die m.i.v. 1 januari 2015 ingaat. De wet regelt onder andere dat medebewoners vanaf 21 jaar meetellen als 'kostendelers' De medebewoners worden op geen enkele wijze gekort, tenzij zij zelf een WWB-inkomen hebben. U wordt wel gekort volgens een formule die voor u erop neerkomt dat u (70% + 30% + 30%) : 3 personen is 43,33% krijgt van de bijstandsnorm gehuwden. U zult er dus flink op achteruitgaan bij inwoning van uw dochter + schooonzoon. U krijgt nu 70% of 60% van de bijstandsnorm. Dat wordt 43,33%

Overigens geldt voor u de overgangsregeling. Voor bestaande gevallen gaat de wijziging niet in per 1 januari 2015, maar per 1 juli 2015. Zie bron 2 - artikel 10 lid 2. Tegen die tijd hebben uw dochter en schoonzoon mogelijk al een eigen huis of huurwoning gevonden.

1 van de uitzonderingen is onderhuur. Onderhuur moet gemeld worden aan de instanties zoals gemeente en belastingdienst. Onderhuur biedt in uw situatie echter nauwelijks uitkomst. Bij te lage of geen huurbetaling kan er geen sprake zijn van een commerciële relatie. De twee inwonenden tellen gewoon mee. Bij hoge huur wordt een deel van de huur gezien als 'inkomen' met consequenties voor de hoogte van de WWB. Zie bron 2 - artikel 5 t/m 8.
fisbel