Geachte iedereen, ik heb een vraag over exectutie- en beslagrecht. Kan er beslag worden gelegd op de schadevergoeding die de beslagene ontvangt?

De casus betreft het volgende: Bedrijf A heeft een vordering op Bedrijf B, maar tot op heden heeft bedrijf B de vordering nog niet voldaan. Bedrijf A heeft verolgens beslag gelegd op een auto met aanhanger van Bedrijf B. De auto en aanhanger zijn helaas afgebrand, dus Bedrijf B ontvangt hiervoor een schadevergoeding. Kan Bedrijf A beslag leggen op de schadevergoeding, omdat haar beslag op de "auto met aanhanger" niet meer voltooid kan worden?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
9 jaar geleden
Niet juridisch bekeken : Ja, de auto met aanhanger ( of wat het geldelijk waard is ), daar kan beslag op gelegd worden.
Maar: met beslag moet wel rekening gehouden worden met de beslag-vrije voet. Deze geldt wanneer er beslag op financiën gedaan wordt.
Voor bedrijven weet ik niet de beslagvrije voet, maar dat kan mogelijk opgezocht worden. Een echte jurist weet mogelijk meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beslagvrije voet is voor particulieren en voor het inkomen geld niet voor bedrijven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja ik snap dat we beslag kunnen leggen op de auto met aanhanger, dat is ook gebeurd, maar die zjin beide afgefikt, dus Bedrijf A heeft nog steeds geen geld kunnen innen, omdat de auto niet verkocht kan worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het verbaast mij dat de verzekering uitbetaald voor iets dat niet meer in bezit is van het bedrijf B, maar van bedrijf A.
Maar de vordering blijft, dus er kan IHMO ook beslag gelegd worden op geld.
Maar ik zou toch even contact leggen met de verzekering waarom zij uitbetalen aan partij B terwijl partij A nu de eigenaar is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
dat klopt:
De zogenaamde 'beslagvrije voet' is het deel van het inkomen waarop de deurwaarder geen beslag mag leggen en geldt alleen bij particulieren.

Antwoorden (1)

U schrijft bedrijf A heeft beslag gelegd op de auto met aanhanger van bedrijf B.
Als het om executoriaal beslag gaat dan wordt er beslag gelegd nadat de rechter het vonnis heeft uitgesproken dat er betaald moet worden. Er ligt een vonnis van de rechter dat de tegenpartij moet betalen. Dat vonnis moet ook worden uitgevoerd.
Het is de deurwaarder (soms een belastingdienst) die beslag legt waardoor iemand niet meer vrij over zijn bezittingen kan beschikken. Stel de deurwaarder neemt een auto met aanhanger in beslag dan kan hij er voor kiezen om die auto mee te nemen, maar hij kan ook besluiten het bedrijf ermee te laten rijden. Kiest de deurwaarder ervoor de auto bij het bedrijf te laten, dan mag het bedrijf de auto wel gebruiken, maar kan niet juridisch over de auto meer beschikken. Dat wil zeggen dat de auto niet verkocht kan worden. Door een beslag kan het bedrijf de vrije eigendomsrechten niet meer uitoefenen.
Dan is er nog derdenbeslag, een vorm van beslag waarbij de schuldeiser de goederen van de schuldenaar onder zich heeft. In bezit heeft is juridisch niet helemaal juist.
Als de goederen waarop de deurwaarder beslag heeft gelegd niet meer bestaan, dan heeft dat beslag geen waarde meer.
Het beslag moet worden verlegd naar de geldwaarde die in de plaats is getreden. Dat is een zaak voor de deurwaarder.
Ik lees nergens iets over een vonnis van de rechter of beslaglegging via de deurwaarder. Pas als de rechter hier toestemming voor geeft kan er sprake zijn van beslag. Als er geen vonnis is dan is er geen beslag en zijn de verzekeringspenningen voor bedrijf B.