Mag een baby ergens anders opgehaald worden bij een omgangsregeling?

Als er een omgangsregeling is Door een rechter bepaald en in de beschikking staat alleen vermeld dat de baby opgehaald word bij de moeder. Moeder heeft herhaaldelijk verzocht aan de vader of hij een bepaalde afspraak wil verzetten omdat moeder dan in een andere plaats is en vader wil niet mee werken. Kan moeder dan zeggen:Ik ben op dat en dat adres. Kom de baby daar maar halen. Of krijgt moeder hier problemen door?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als ik het probleem goed begrijp, brengt de moeder de kerstdagen door waar zij ze altijd al doorbracht. Het is dus niet plotseling opgekomen om tegendraads te zijn.
Onderling overleg is zo'n breed begrip, meestal verslechtert het zelfs de verhoudingen. Ik vind het heel moeilijk om hier een juist antwoord te geven. Dat moet dus een Salomons oordeel worden.
Zoiets van: de moeder legt de helft van de route af en de vader ook. Maar dat is niet reëel.
Wat heeft de rechter beslist voor het geval men er samen niet uitkomt "in onderling overleg"?
Is er een derde persoon aangewezen om de knoop door te hakken?

De moeder moet echt blijven proberen de vader te laten inzien dat het al moeilijk is om de baby met Kerstmis te moeten missen en dat zij ondanks dat toch de bezoekregeling mogelijk wil maken. Onderling overleg betekent ook dat men wederzijds elkaar tegemoet komt en samen een oplossing zoekt.
Lukt dat allemaal niet dan zie ik niet dat zij moeilijkheden krijgt, als zij haar uiterste best heeft gedaan en nu voet bij stuk houdt.
De afspraak was er al schrijf je, dan geldt dus ook:
Afspraak is afspraak.
De afstand moet natuurlijk wel aanvaardbaar zijn. Als de moeder Kerstmis honderden kilometers verwijderd van de vader viert, ligt het ook weer anders.

Toegevoegd na 9 minuten:
Een eis van de rechter is ook, schrijf je:
"om in onderling overleg gemaakte afspraken te verzetten".
De rechter heeft er niet bij gezegd: "maar wijzig niet al te vaak"
Het beste is altijd om zelden een gemaakte afspraak te wijzigen. Afspraken wijzigen veroorzaakt haast altijd conflicten. Niet alleen tussen ex-echtgenoten.

Kerstmis doorbrengen bij de mensen waar je het liefste bent, vindt ik wel een redelijke wens.

Toegevoegd na 10 minuten:
vindt zonder "t".
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
'De moeder moet echt blijven proberen de vader te laten inzien dat het al moeilijk is om de baby met Kerstmis te moeten missen en dat zij ondanks dat toch de bezoekregeling mogelijk wil maken.

Hoezo moet moeder proberen dat vader in te laten zien? Door deze beslissing ziet vader het kind waarschijnlijk niet met kerst? Je antwoord is wel goed maar er missen wat gegevens: welke dagen is het kind bij vader normaal? Hoeveel km moet vader nu reizen? Waarom wil vader niet ruilen van dag (gewoon omdat hij ook een legitieme reden kan hebben). Hoe kun je een kersttraditie hebben met een BABY? Dat is dan wel de eerste kerst van die baby....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
GoeieVraag is een site voor algemene antwoorden en adviezen waar vragensteller iets mee kan doen of naast zich neer leggen.
GoeieVraag is geen spreekkamer van het advocatenkantoor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen advocaat.... ik vind het raar dat jij zo de kant kiest van de moeder.