Als de directrice van een makelaarskantoor onterecht boos op mij wordt. Waar kan ik die klacht indienen?

Ik vroeg alleen of ze mijn gegevens anoniem wilde houden zodat andere mensen niet weten dat ik dat huis wil kopen. De plaats Buurse waar ik woon is wel een plaats waar iedereen iedereen kent. En als iets niet zeker is dat ik het wil kopen wil ik niet dat het wordt doorverteld. Aan de telefoon zei ze tegen me:

"ja maar wat nou anoniem! (schreeuwend).

Ik zei: 'waarom ben je nou zo boos? ik mag dat toch wel vragen? (normale toon).

Zij zei toen: 'nee maar ik hou helemaal niets anoniem...(heel boos).

Gelijk daarna legde ik de hoorn op de haak.

Een dag later. Toevallig mijn neef bezichtigde die woning en kreeg te horen dat ik ook op die woning had geboden (terwijl ik niet eens had geboden!). En zegt ze ook terwijl ik haar bedreigde en boos werd op haar (Terwijl zij juist boos op mij werd). En ik had helemaal niet gedreigd.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De NVM kent strenge regelgeving voor haar leden om lid te kunnen worden en te blijven. Een belangrijk onderdeel van de regelgeving zijn gedragregels welke zijn verwoord in de Erecode van de NVM.

Indien u van mening bent dat een NVM-makelaar zich niet volgens de regels van Erecode heeft gedragen, dan kunt u uw klacht daarover voorleggen aan de (regionale) Raad van Toezicht in het kader van het tuchtrecht van de NVM.
Raden van Toezicht kunnen uitspraak doen of de handelwijze van de NVM-makelaar conform de regelgeving is geweest. Wordt uw klacht gegrond verklaard dan kunnen de Raden aan de beklaagde makelaar ook een sanctie opleggen. Heeft de makelaar ernstige fouten gemaakt dan kan bijvoorbeeld een berisping worden opgelegd. Is er sprake van zeer ernstige overtredingen dan kan een makelaar of makelaarskantoor worden geschorst als NVM-makelaar.

Er kan zelfs besloten worden om de verbinding tussen de makelaar of het makelaarskantoor en de NVM te beëindigen. De makelaar of het kantoor mag het merk NVM dan niet meer voeren en hoort niet meer bij de vereniging. Raden van Toezicht oordelen niet over aansprakelijkheid of schadevergoeding.
Procedure
Allereerst legt u de klacht schriftelijk voor aan de makelaar. Lukt het niet om samen een oplossing te vinden, dan kan de klacht (nadat het klachtgeld is voldaan) worden voorgelegd aan één van de Raden van Toezicht. Na het schriftelijk uitwisselen van de standpunten van partijen, volgt er een hoorzitting, waarbij partijen zaken kunnen toelichten en de Raad vragen kan stellen. De hoorzitting van de (centrale) Raad van Toezicht is in principe openbaar. Hierna doet de Raad uitspraak. Bent u, of is de makelaar, het niet eens met de uitspraak van de Raad van Toezicht, dan is er hoger beroep mogelijk bij de Centrale Raad van Toezicht.
In het Reglement Tuchtrechtspraak NVM is de procedure geregeld.
Eerdere uitspraken van de Raden van Toezicht en de Centrale Raad van Toezicht van de NVM vindt u in het jurisprudentieregister. In dit register kunt u bijvoorbeeld opzoeken of er over een soortgelijke klacht al uitspraak is gedaan.
En welke dienstverlening u ook kiest, de NVM-aankoopmakelaar behartigt alleen uw belang.

Op grond van uw verhaal lijkt het mij dat uw belangen niet goed en zorgvuldig behartigd zijn.

Toegevoegd na 2 uur:
De Raad van Toezicht is uitsluitend belast met het toezicht op de gedragsregels die gelden voor leden van de NVI. Ga dus eerst na of de makelaar daar lid van is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Schuldkat, jij kunt naar iedere makelaar die je maar wenst.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@schuldkat, ik spreek morgenavond enkele makelaars hier van het dorp. Zal navragen hoe het precies in elkaar zit en of dat veel extra kosten met zich meebrengt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je had zelf een aankoopmakelaar moeten nemen, die persoon had het anoniem kunnen houden. Je kunt niet om de verkopende makelaar heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De verkoopmakelaar behartigt niet úw belangen, maar die van de verkoper.
Als u concreet een woning op het oog hebt kunt u een eigen makelaar inschakelen, die samen met u de woning gaat bezichtigen. Hij onderhandelt namens u en zorgt ervoor dat de meeste administratieve zaken voor u worden afgehandeld. Daarvoor wordt een courtage gevraagd, die ligt op plusminus 1,5% (excl. BTW) van het aankoopbedrag van de woning. Zonder zoektraject, zoals in uw geval, ligt de courtage die berekend mag worden veel lager.
Vraag geen plaatselijke makelaar die ook huizen verkoopt:
a.het kan zijn dat deze makelaar goed bevriend is met de verkopende makelaar.
b.een makelaar die zelf ook huizen verkoopt heeft twee belangen. Uw woning verkopen (i.v.t.) en dat weet de verkopende makelaar ook (die wil ook graag uw woning verkopen). Als u kiest voor een andere makelaar dan de verkopende, kies dan voor een gespecialiseerde aankoopmakelaar die werkt op basis van prestatietarief en daarbij niet concurrerend is voor de makelaar waar hij mee onderhandelt. Ik neem even van een site over:
http://www.aankooptaxateur.nl/wanneereenaankoopmakelaar. De kosten die een aankoopmakelaar rekent voor zijn diensten, verdient een goede aankoopmakelaar voor u terug. Hij kent de regels en de gebruiken. Zo rond € 5000,- krijgt iedere aankoopmakelaar tegenwoordig wel van de prijs af. Dat is momenteel niet moeilijk, maar de bodemprijs vinden, is net even anders.
Een vast tarief voor een aankoopmakelaar of (nog erger) een percentage van de aankoopprijs is niet meer van deze tijd. Op die manier heeft de aankoopmakelaar geen enkele prikkel om uw woning tegen de laagste prijs aan te kopen. Of u rechtstreeks van de aanbiedende makelaar koopt of via een eigen of aankoopmakelaar, kosten zijn er altijd verbonden aan het kopen van een huis. U kunt de kosten alleen beperken door het hele traject zelf te regelen, maar of u dan de bodemprijs betaalt is de vraag.
http://www.makelaarstarieven.com/erkende.aankoopmakelaars?PlaatsId=158
http://www.erkende-aankoopmakelaars.nl/
http://www.aankoopmakelaarstarieven.com/aankoopmakelaar-haaksbergen Makelaars laten vaak aan gegadigden doorschemeren dat er al anderen zijn, dit om het "toehappen" te bevorderen, maar de meeste makelaars hechten wel veel waarde aan uw privacy en hebben een privacybeleid. .