Hoe leert iemand met zwaailicht en sirene rijden?

Politie, ambulance en brandweer mogen hun zwaailicht en sirene alleen gebruiken in urgente noodsituaties. Het gebruik van zwaailicht en sirene in een niet-noodsituatie is niet toegestaan.

Het rijden met zwaailicht en sirene vergt speciale vaardigheden die moeten worden geoefend. Daaronder vallen natuurlijk kennis van bijzondere regels, maar vooral ook verkeersinzicht (hoe reageren weggebruikers op jou), vooruitzien, en risico-inschatting.

Die vaardigheden kun je alleen opdoen door te oefenen met zwaailicht en sirene - maar dat mag niet als er geen sprake is van een noodsituatie. En als er wel sprake is van een noodsituatie, wil je geen ongeoefende chauffeur aan het stuur hebben.

Hoe wordt dit probleem opgelost? Ofwel: hoe leert een nieuwe chauffeur van een ambulance, een politieauto of een brandweerwagen hoe je moet rijden wanneer je zwaailicht en sirene voert?

Cryofiel
9 jaar geleden
in: Wetgeving
3.2K
ItisILeClerc
9 jaar geleden
je rijdt gewoon zoals je zelf altijd al had willen rijden

Het beste antwoord

politie auto mag wel zonder urgentie met zwaailicht en sirene rijden, zo heb ik als brandweer chauffeur in 'n politie auto met zwaailicht en sirene geoefend in m'n opleiding, omdat de brandweer niet zonder urgentie met optische en akoestische signalen mag rijden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De chauffeurs van de politie, brandweer en ambulance krijgen tijdens hun opleiding een cursus rijden met zwaailichten.

Dit word gedaan, als ik me niet vergis, in Lelystad op een parcour
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In sommige plaatsten in Nederland wordt er ook op de openbare weg "geoefend".
Zoals bij ambulancebegeleidingen:
https://www.youtube.com/watch?v=DzcRe1GQGMw